ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salajubilar  (läst 751 gånger)

2010-07-26, 10:46
läst 751 gånger

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Känner någon igen den här mannen? Fotot kan vara taget runt förra sekelskiftet eller åtminstone före 1920 med tanke på inredning och klädsel. Det är märkt A. Ericsson Sala i oval relief i nedre högra hörnet.
Mannen bär ring på vänster ringfinger. Borstnejlikorna i nedre vänstra hörnet får mig att tro att fotot är taget sensommar/tidig höst. Tror inte att man drev sådana blommor.
Har lite svårt att avgöra mannens ålder, 50, 60 eller 70?
Fotot kommer från min farmor  Elin Andersson, Västerås-Barkarö som hade släkt i Sala.
Ev kan bilden föreställa hennes morbror handlaren Lars Erik Wallin, född 1846-08-09 i Svedvi och död 1921-05-01 i Sala.
 
/Marianne K
 

 
(Meddelandet ändrat av lillamy 2010-07-26 18:01)

2010-07-26, 21:29
Svar #1

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Nej, jag känner inte igen mannen. Det var före min tid.
 
Men i övrigt så har du väl nästan svaret själv på när bilden kan ha varit tagen. Sensommar, tidig höst tror du. Han har ju blommor omkring sig som om han blivit mycket uppvaktad med anledning av en födelsedag, troligen jämna år.  
Gissar vi att det handlar om en 60-årsdag så blir ju svaret att bilden är tagen 1906. Ett mer exakt år går väl antagligen att få fram om man vet när A Ericsson öppnade sin ateljé.

2010-07-27, 17:49
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det är nog lättare att få fram en ungefärlig datering än ett namn på gubben. Det finns daterade foton i Porträttfynd från Axel Ericsson mellan 1908 och 1917, däremot inga uppgifter i Snabbs förteckning om när han öppnade ateljén.  
Om man sen tittar på H Johanssons foton från hans ateljé med samma adress, Rådhusgatan 1, så verkar de mer 1920-tal, så han kanske tog över ateljén efter Ericsson.
Den här bilden är gjord som vykort, kanske för att skickas som tack för uppvaktning.
 
/Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna