ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borås-man född 1890-t  (läst 499 gånger)

2001-01-13, 12:14
läst 499 gånger

Bo Wessel


Jag har intresserat mig för min mormors liv och botaniserar bland hennes efterlämnade papper och fotografier. När det gäller en del personer i hennes liv finns det bara knapphändiga upplysningar och jag försöker ta reda på lite mer om dem.  
Min mormor, Rut f. Nilsson, var född 1893. 1918-19 fanns hon i Borås. Bland de personer hon lärde känna i Borås var mannen på fotot. Möjligtvis hette han Artur. Efternamnet kan vara Olsson, men det är osäkert. Han är förmodligen född på 1890-talet. Bilden är odaterad, men min gissning är cirka 1930. Jag önskar få veta hans namn, födelseår/dödsår, gärna familjebilden.

2001-05-20, 15:14
Svar #1

Bo Wessel

Vidare efterforskningar har uppenbarat att mannen på fotografiet sannolikt är Sune Johansson, litograf.
I unga år var han med i eller hade åtminstone anknytning till Sankt Lucasgillet (som kommit till på initiativ av artisten Gösta Hallencreutz), ett slags klubb med konstnärer, sångare, musiker, poeter, och - för en tid - en koreograf, min mormor Rut Nilson Fersing. Sune Johansson var förmodligen behjälplig med affischer för de olika kulturarrangemang som klubben var inblandad i. Sune Johansson var också med i Konstgillet, i alla fall på äldre dar. Jag är förstås intresserad av att få min identifikation bekräftad. Jag har ännu inte haft tillfälle att ta reda på hans födelseår och dödsår.

2001-06-02, 09:37
Svar #2

Bo Wessel

Mannen på bilden är inte Sune Johansson. Jag har fått reda på hans födelseår - 1907 - och det gör honom inte tillräckligt samtida med min moromor.
Jag är tillbaka till ruta ett och bildgåtan är fortfarande lika mycket gåta. Kanske det ändå kan vara så att den okända mannen hade anknytning till Sankt Lucasgillet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna