ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annas och Carls släkt och vänner i Tidaholmstrakten  (läst 1511 gånger)

2002-12-10, 18:15
läst 1511 gånger

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Från en avlägsen släkting i USA har jag fått en del bilder från hennes mormor Anna Landgrens album. Anna var född i Jönköping men emigrerade och gifte sig med Carl William Johnson vars mor skulle vara född på Broebackens gård nära Tidaholm. Min släkting, och även jag, vill gärna veta vilka människorna är. Fotografen är för samtliga bilder: Ad. Lidwalls Fotografiatelier Tidaholm, på några förkortat bara till Ad. Lidwall Tidaholm.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

2002-12-11, 16:58
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Dessa bilder borde du se till att de kommer in även under den nya avdelningen Porträttfynd.. Där under Västergötland: Tidaholm finns redan fjorton bilder från Ad. Lidwalls atelier i Tidaholm - ju fler desto bättre..!

2002-12-11, 22:52
Svar #2

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jo jag har tänkt lägga in det där också men hoppas först på lite mera uppgifter om vilka personerna är.
Lite kompletterande uppgifter kanske inte skadar. Anna Landgren var född 1873 och emigrerade till USA 1897 för att gifta sig med William  Carl Johnson. Carl som han senare valde som förnamn hade emigrerat 1894.  Carl föddes 1874 men jag vet ännu inte var. Carl s föräldrar är Johan Emanuel Johansson och Anna Sophia Gustafsson född 1832 på Broebackens gård nära Tidaholm. Det ska enligt uppgift finnas släktingar till Johan eller Anna i Tidaholmstrakten.  
Det måste funnits någon kontakt mellan Carl och släkten Landgren eftersom Carl brevledes friade.
Kan det finnas någon som har bilder av samma personer och vet vilka de föreställer?
Lars

2002-12-11, 23:33
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Det här bör vara de du nämner; Karl f. 1874 med föräldrar och en äldre syster (folkräkningen 1890). Lite annorlunda namn som du ser - men du kanske inte hade helt korrekta uppgifter heller..
 
Ottrava annex församling  [1890]
Karl Wilhelm  f. 1874 Daretorp, Skarab.l.  
Hemförsamling: Ottrava annex
Hemort: Skråddaregården
Län: Skaraborgs
Födelseår: 1874
Födelseförs: Daretorp, Skarab.l.
Civilstånd: Ogift (O)
Familjest: s.
Hushåll nr: 43
SVARvolym: 000297  Kort nr: 5
Sida: 4  Rad: 24
Johan Emanuel Jansson f. 1826 Utvängstorp, Skarab.l.  Arbetskarl
Anna Sofia Gustafsdotter f. 1832 Acklinga, Skarab.l.
Karl Wilhelm f. 1874 Daretorp
Klara Josifina f. 1859 Ottravad
 
Alla födda på lite olika håll som du ser, å andra sidan är det väl tätt mellan socknarna också.. Såväl Acklinga, Daretorp samt Ottravad ligger alla runt Tidaholm; Utvängstorp lite mer söderut (halvvägs till Mullsjö).
 
Klara Josifina skulle väl kunna passa att vara en av kvinnorna på bilderna - sedan finns det ju förstås syskon som vi inte ser här ovan då de redan är utflyttade 1890. (födda på 1850/60-talet..)
Kunde ju vara intressant att se i en husförhörslängd hur många systrar det fanns - kanske (mycket troligt t.o.m) är det en syskonskara ovan; pojken kanske är Karl Wilhelm (yngsta barnet, lite på 'sladden' kanske..?) De som är bra på datering kan säkert säga när bilderna bör vara ifrån. (Helst tidigt 1880-tal så stämmer det bra in på pojken) Rekvisitan i ateljén verkar vara densamma på så gott som alla kort, så de är nog inte tagna med alltför stort mellanrum.. (Värre nötter har säkert knäckts - bara man spånar lite så kanske det lossnar.. :-)
Mvh/Peter

2002-12-13, 15:28
Svar #4

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Tack för det Peter. Går det att hitta platserna på en karta? Jag har fått ett bröllopsfoto av Anna och Carl som jag lägger ut här.
Mvh Lars

2002-12-13, 16:35
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Gå in på www.lantmateriet.se, där kan du välja att hitta platserna både i modern form eller från (mestadels) sent 1800-tal.. Jag är mest van vid 'Kartsök' - den tar en liten stund att dra igång, men sedan är det bara att du skriver vad du vill se (Ligger kring Tidaholm som sagt). På 'Historiska Kartor' kan du sedan hitta det gamla..
-Förresten var Carl bra lik pojken ovan tycker jag, det borde kunna vara han som barn..
Mvh/Peter

2003-01-03, 17:55
Svar #6

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag har av Anders Brissman fått ett utförligt svar om familjen Jansson. Jag tackar honom och övriga som svarat och gett mej värdefulla uppgifter.
I fortsättningen ska jag också skriva så att jag undviker att få samma svar flera gånger.
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna