ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årnäs - är det glasbruket i bakgrunden?  (läst 1648 gånger)

2004-01-13, 22:17
läst 1648 gånger

Jan Johansson

Hamnen heter vykortet, men Årnäs glasbruk är välkänt och har jag tur är det just det som syns i bakgrunden!
 

2004-01-14, 11:09
Svar #1

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Ja, dette må være glasshytten ved Arnäs Bruk. På bildet nedenfor som er hentet fra web-sidene om Aranäs kjenner vi igjen en rekke detaljer.
 
.
Tegningen skal være fra 1904-05, men vykortet er kanskje litt nyere?

2004-01-14, 12:23
Svar #2

Jan Johansson

Tack Knut! Med den taknocken är det nog ingen större tvekan. Det finns ingen datering eller något annat på baksidan än vykortslinjerna, men jag skulle tro att det kan vara från runt 1910-1920.

2005-03-20, 14:56
Svar #3

Bengt-Å Johansson

Jag besökte Årnäs några gånger med båt under slutet av 50-talet, och jag minns att man från kajen där vi förtöjde kunde se in genom de sommartid öppna dörrarna till glasbruket. Närmast dörren stod maskiner som av små glödande glasklumpar gjorde 33 cl läskedrycks- och ölflaskor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna