ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skövde på 20-talet?  (läst 1385 gånger)

2012-09-08, 15:40
läst 1385 gånger

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Hej!
 
Provar min lycka här för att se om någon eventuellt kan säga mig var detta foto är taget. Min farmor (till höger) med okänd väninna utanför en broderiaffär. Farmor bodde i Skövde fram till 1931 och flyttade sedan till Kungsholmen i Stockholm. Hon var däremot född och uppväxt i Getinge, Halland.
Min gissning är att det är taget i Skövde. Därför har jag placerat frågan här.  
 
Vänliga hälsningar,
Karin

2012-09-08, 16:18
Svar #1

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
funderar vidare.....kanske är det taget i Halmstad?

2012-09-08, 19:11
Svar #2

Bengt-Arne Andersson

Synd att man inte kan se namn på skyltarna på herrekipering och modeaffär, någon Ljungkvist fanns i Tibro, kanske i Skövde också. Spontant känns det som Skövde men det här är ju före min tid

2012-09-08, 23:29
Svar #3

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Tack Bengt-Arne! Har tyvärr ingen bättre upplösning på detta foto....

2012-09-09, 19:31
Svar #4

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Har suttit och lekt med fotoprogrammet och är nu tämligen säker på att det står Alex Lennstrands herrekipering (lite osäker på N:en i Lennstrand). Tror att det står Jernhandel på en av skyltarna längre bort men är osäker. Skylten där det står mode undrar jag om det inte står E&W xxxxxx. På den vertikala skylten kan jag läsa ...MMOR (skulle tro att det ska vara BLOMMOR).
 
Farmors morföräldrar och flera kusiner bodde i närheten av Tibro.
 
Kan det hjälpa oss att komma framåt?
Karin

2012-09-09, 19:56
Svar #5

Bengt-Arne Andersson

Googlade på Ljungqvists järnhandel; träff på proj. Runeberg: Vem är vem inom handel och industri? 1944-45 / Ljungkvist, Knut Emil, Järnhandlare, firma Bröderna Ljungkvist, Skövde.

2012-09-09, 21:09
Svar #6

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
...jag gjorde det samma på Alex Lennstrand och hittade en notis från föreningen Skövdebor om en kvinna som ska ha gift sig med en Alex Lennstrand som ska ha haft manufakturaffär i Skövde.

2012-09-09, 23:42
Svar #7

Bengt-Arne Andersson

Hittade också denna sida med gamla vykortsbilder
    http://vykort.panatet.se/
Skulle den här broderiaffären kunna vara Wera magasinet ? (fanns i Tibro också)
i så fall är det Kungsgatan, men den har ju ändrats helt i.o.m. Commerce-bygget.
Så det går inte att känna igen sig ändå. Hertig Johans gata är sig mera lik jmf. vykorten.
! citat från vykortsidan Ljungkvists järnhandel var väl den som låg upp på hertig Johans gata mitt emot
ölhallen

2012-09-10, 10:08
Svar #8

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Det kan stämma med Kungsgatan. Jag bifogar klipp från föreningen Skövdebors hemsida. Innan Gertmars musikaffär flyttade in, fanns en av stans många matsalar, Agnes Johanssons matsalar, här. Agnes Johansson hade tidigare matservering på Storgatan, där Commerce finns i dag. Hon gifte sig sedermera med köp­man Alex Lennstrand som hade manufakturaffär på Kungsgatan bland annat. Hos Agnes åt man både billigt och bra, minns en av de många stamkunderna. En väsk-affär fanns också i dessa lokaler.
 
Tyvärr har jag aldrig varit i Skövde, så jag har ingen som helst uppfattning om hur staden ser eller har sett ut. Jättetack för all din värdefulla hjälp!  
Med tanke på farmors ålder på bilden vilken jag uppskattar till ca 25 år (född 1903), och fotots kronologiska placering i albumet, verkar det troligt att det är Skövde. Hon försstås kan ha rest någonstans, men tillsammans med de ledtrådar du gett mig, är jag nog ändå tämligen säker på att det är Skövde, och kanske även Werabutiken(jämför ditt vykort med min bild. De kommer träd längre ner på gatan och det verkar också kunna stämma).
 
Tack igen!
Karin

2012-09-10, 18:52
Svar #9

Bengt-Arne Andersson

Vill rätta mig lite, det är Storgatan som ändrats, om Wera låg i hörnet Storgatan/Kungsgatan så ser vi Storgatan bortåt ? Men om Ljungkvists cykelställ står utanför hans affär är det Hertig Johans gata och träden är vid kyrkan eller om det fanns träd på Hertig Johans torg då ? Kul med lite nostalgivandring i Skövde

2012-09-13, 22:04
Svar #10

Utloggad Karin Henry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-09-15, 12:22
    • Visa profil
Hej igen Bengt-Arne!
 
För info så skickade jag en förfrågan till ansvarig för hemsidan Skövde då och nu och därifrån fick jag tipset om att det måste vara Sankt Sigfridsgatan 9. Det ser ut att stämma om man jämför med dagens bilder på Google Earth/hitta.se. Tänkte att du kanske var intresserad....

2012-09-14, 11:51
Svar #11

Bengt-Arne Andersson

Jo, jag tänkte också att det kunde vara en tvärgata till Hertig Johans gata, t.ex. St. Helenagatan där Pub Husaren ligger men det var alltså nästa gata från stationen sett.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna