ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkefalla  (läst 1194 gånger)

2009-12-07, 19:56
läst 1194 gånger

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Behöver hjälp att identifiera ett skördefoto jag har.
Samma foto finns på Västergötlands museums arkiv på deras hemsida.
Deras knapphändiga noter säger: Brogården, Karlshaga.
Kan det stämma ?

2009-12-07, 22:39
Svar #1

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne! Vi har tittat på detta fotot i min Karlshagacirkel och kommit fram till att det kan vara Brogården. Det finns ju flera foto från Brogården på Västergötlands museums arkiv som måste varit tagna vid samma tillfälle. Hälsningar Britta

2009-12-08, 16:18
Svar #2

Bengt-Arne Andersson

Där finns 5 foto från Brogården, Tibro varav 2 är delförstoringar av skördebilden. De andra föreställer folk på gården framför huset resp. i trädgården. Inga uppgifter om vilka personerna är. Skördebilden har säkert samband med Gustav Andersson i Brogården, frågan är hur ?
Den äldre finklädde herrn på skördebilden liknar herrn i trädgården och en av herrarna framför huset. Var det någon av folket på Brogården som emigrerade ?

2009-12-12, 19:24
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Fotoår: 1920 - 1930 står det i Västergötlands museums arkiv. Kan man säga nå't om årtal utifrån folkets klädsel ?
Eller vad kan det vara för årsmodell på slåttermaskinen ?

2009-12-20, 20:40
Svar #4

Bengt-Arne Andersson

Det första fotot från Brogården har fotoår 1917, på samtliga anges fotograf: Joel Bengtsson.
På mitt foto står det inget om fotograf, baksidan har vykortstryck med en logga.
Vet någon vad det är eller sett den förut ?

2009-12-21, 07:31
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte vilket foto, som är från 1917, men nog bör det här också vara från den tiden. Knappast efter 1920 p g a kvinnornas långa klänningar.
Ann-Mari Bäckman

2009-12-21, 10:37
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

Jag tror att Västergötlands museum och de som lämnat in bilderna inte har några säkra uppgifter här. Mitt foto sitter i det Amerika-album jag börjat lägga upp porträttbilder från. Där finns också ett liknande foto från John och Susanna Larsons farm, jag kan känna igen dom 2 personerna från andra bilder jag har. Jag tror att båda bilderna är tagna i USA runt 1900. Men . . sambandet med Brogården ?

2013-07-15, 22:33
Svar #7

Bengt-Arne Andersson

Tror numera detta inte är Amerika utan senare insatt i Amerika-albumet av min farfar som ett minne från hans tid på Brogården. Gissar att de 2 männen framför hästarna är hem.äg. Karl Andersson och hans son Gustav Edvin Andersson.
 I så fall är bilden tagen före jan. 1910 då Karl Andersson går ur tiden och före farfars gästspel på gården. Jag tycker heller inte att någon av männen bakom hästarna påminner om farfar.
Farfar är Erik Rudolf Andersson, på Brogården 1916-11-25 till 1917-11-03.
Från husf. kan man ju bara gissa vilka personerna borde vara, kan det finnas annan dok. ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna