ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Skultorp ?  (läst 1526 gånger)

2003-01-20, 13:05
läst 1526 gånger

Mårten Lund

Känner någon igen detta hus. På fotografiet är noterat ett namn, Karl Fr Andersson, skultorp, som förmodligen är innehavaren av affären där bilden har framkallats. På en annan bild kan man ana en sjö i närheten och även att det finns två mindre hus, flyglar, på höger respektive vänster sida om husets framsida.
 

2003-01-20, 21:42
Svar #1

Utloggad Lasse Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2018-07-07, 19:05
    • Visa profil
Mårten,
Karl Fr Andersson är troligen fotografen, det fanns en Karl Fredrik Andersson som bodde i Skultorp (N:a Kyrketorps församling, Skaraborgs län) och som allmänt bara kallades fotografen, han har dokumenterat stora mängder byggnader och människor i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Fotografens arbetsområde omfattar ett betydande område huvudsakligen norr om Skövde, så det går inte att dra slutsatsen att byggnaden finns just i Skultorp. Har Du andra indicier på att så skulle vara fallet?
Bästa hälsningar,
Lasse Bergdahl

2003-01-21, 14:01
Svar #2

Mårten Lund

Hej Lasse
Det finns inga kopplingar till Skultorp annat än noteringen om fotografen. Fotografiet fanns i en nära släktings kvarlåtenskap och den var fastsatt på ett kartongpapper vilket gjorde att jag blev nyfiken. Det finns även bilder inne från huset med anteckningar som beskriver rummen, matsal, förmak o s v men inga ledtrådarar till var huset låg. Från bilderna inne i huset har jag ej heller kunnat se några kända kopplingar til familjen, tavlor, möbler o s v. Jag har även undersökt med andra släktingar ifall de kännner till huset men utan positivt resultat.  
Knepigt m a o.  
Med vänlig hälsning
 
Mårten

2003-07-11, 09:15
Svar #3

Utloggad Elisabeth Bergstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 16:28
    • Visa profil
Hej Mårten
 
Detta måste vara Forentorp i Gudhem utanför Falköping.  
Jag har studerat bilder på huset i böckerna Svensk hembygd, Gods och gårdars samt Sveriges Bebyggelse och det är utan tvekan det godset.
Senare ägare var enligt Svensk Hembygd: A. Nylen från 1849. Nylén efterlämnade vid sin död 1855 sex barn, vilka ärvde gården och vilka alla levde ogifta. Den sista av syskonen Nylén dog 1937.  
1933 sålde syskonen Nylén Forentorp till dåvarande förvaltaren å gården, Albin Johansson. Han är född 1879, son till lantbrukaren Johannes Johansson och Justina Jönsson, Stommen, Ugglum. Gift sedan 1933 med Hanna Fredriksson, Ingatorp, Gudhem. Barn: Per Inge, f. 1935. (Svensk Hembygd är tryckt 1938.)
Hoppas detta hjälper dig att reda ut anknytningen till fotografiet. Mvh Elisabeth i Falköping.

2003-11-11, 12:45
Svar #4

Mårten Lund

Hej Elisabeth
 
Ett stort tack till din hjälp. Jag hade nästan gett upp hoppet om att finna någon ledtråd och därmed inte varit inne på denna sidan på länge.
Jag har hittat gården på kartan och ska se om jag kan finna någon koppling till de personer som du nämner i min släkt.  
 
MVH
 
 
Mårten Lund

2005-12-27, 23:28
Svar #5

Amanda Forendal

Hej! jag vet att det är  forentorp för jag bor där. min farfar bor i det huset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna