ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andaktstund identifierad  (läst 841 gånger)

2010-03-30, 00:34
läst 841 gånger

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Jag är bara tvungen att dela med mig av en stor glädjestund idag.
För ett par dagar sedan tipsade jag en vän i Skellefteå om de bilder som finns på Kulturarv och hur man kunde söka med hjälp av ortnamn och personnamn. Där finns bilder från Muséerna i Skellefteå, Umeå och Lycksele.
Idag fick jag svar från henne att hon hittat sin egen mamma på ett kort man trodde var identifierat och hade namngivit en helt annan person. Eftersom hon hade samma bild i förstoring sedan tidigare hemma så var det inget tvivel i hennes identifiering av sin egen mamma.
Extra roligt är det också för mig eftersom jag hjälpte till några år i slåttern hos Else och Simon Holmbom i Gravlund, Byske s:n, innan de lade ner jordbruket i mitten av sjuttiotalet.
Här är bilden och Gunvor Öbergs meddelande.

En bild har jag i alla fall sett som jag känner igen, eftersom jag har en förstoring av den på väggen bredvid min säng! Det är Andaktsstund. Maja Holmbom. Det inte alls Maja Holmbom som syns på bilden utan min mamma Else Holmbom och hennes fostermor Sofia Stenlund. Bilden är tagen i det hem som mamma växte upp i. Mamma växte upp som fosterbarn i Träskbodarna som ligger innanför Drängsmark.
Skellefteå Museum är meddelad.

2010-03-30, 08:29
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil

2010-03-30, 20:12
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
På intet sätt vill jag ifrågasätta äktheten i andaktsutövningen, men bilden har ett starkt tycke av konstfoto. Den ger ett ganska arrangerat intryck. Har den kanske mångfaldigats och spritts som religiös bild i Västerbotten?

2010-03-31, 01:19
Svar #3

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Else Ulla Nilsson var född 1908-11-13 i Göteborg och ser ut att kunna var cirka nio-tio år på bilden.
Elses fosterbror Gustav Nilsson har meddelat följande.
Bilden togs enligt mina informationer av en präst från Byske omkring 1917. Boken som min farmor läser ur var en bibel från 1702. Jag läste själv flera gånger ur den för min farmor när hennes syn blev sämre.
Sofia Stenlund f. Åström var född 1842-03-06 i Sunderbyn, Nederluleå (BD) Död 1943-11-03 i Drängsmark, Byske (AC).

2010-03-31, 06:09
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Den ligger alltså 40 år före Sune Jonsson!
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2010-03-31 07:09)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna