ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmland på 30-talet?  (läst 1854 gånger)

2002-03-06, 10:05
läst 1854 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Min amerikanske släkting har bett mig hjälpa henne att identifiera några personer.
Bilderna kommer antingen från hennes mormors eller morfars sida. Men efterson motorcykelns registrerings nummer börjar med S (Värmland) så tror jag det kan vara från mormorns sida.
Hon hette Gerda Matilda Söderqvist och föddes den 29/6 1905 i Närheten av Karlstad..kanske i Stora Kil socken.
Finns det någon som känner igen personerna på bilden?


 
Mvh Andreas Wikström

2002-03-06, 16:31
Svar #1

Jessica Pildal (Pildal)

Hej! Vad kul med nya bilder från dig!
Du vet inte vad som står i fönstret bakom mannen? Jag kunde inte förstora det själv (kommer från Kil från början och blev nyfiken), kanske att det kan ge nån ledtråd. Det finns en hel serie med böcker skrivna om de gamla Kil,som Frej Alsterlind författat (Bengt Alsterlinds far) som också kan ge nån ledtråd om man vet lite mer om texten exempelvis...

2002-03-06, 17:31
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Kolla med Länsstyrelsen om de fortfarande  
har  
mc:n registrerad i något arkiv.
Där bör ägarens namn framgå
 
Kan kanske var värt ett försök
 
Mvh
 
Rolf L

2002-03-06, 22:02
Svar #3

Andreas Wikström

Vilken bra id?...att föröka hitta ägaren via registreringsnummret. Jag kollade runt lite på nätet och upptäckte att landsarkiven har register över gamla bilnummer (även för motorcyklar).
Så jag har skickat iväg ett mail till landsarkivet i Värmland...så vi får se.
 
Bilden har tyvärr för dålig upplösning för att kunna förstora. Jag ska försöka be min släkting i USA att utifrån orginalet tyda vad som står på skylten.
Kanske finns det sedan information om det i boken som Frej Alsterlind skrivit om Stora Kil.
Skylten kanske bara är reklam som det står Kola-remmar på också :-)
Jag hoppas på att någon kanske känner igen någon på bilderna..i så fall hör av er!
/Andreas Wikström

2002-03-06, 22:05
Svar #4

Peter Funke (Fun)

Jag tror mig kunna utläsa texten Färjestads bryggeri(?) på skylten i kioskfönstret. Kollade hos Swedbrew på Internet, och fann att bryggeriet fanns 1890 till 1929, då det uppgick (?) i Sveabryggeriet. Eftersom kiosken ser öde ut så kan förstås fotot vara taget senare än 1929.

2002-03-06, 22:07
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Står det Färjestad eller något liknande i fönstret. Är det en biljettlucka till en idrottsplats?

2002-03-06, 22:27
Svar #6

Peter Funke (Fun)

En snabbkoll i hembygdsboken Nilsbybygden (1967)
ger vid handen att det fram till 1920-talet fanns ett torp som hette Ånitahaget eller Hornet på västra sidan av Fryken i Kils socken. Det beboddes sist av en Emil Söderqvist, son till en Lars, som i sin tur hade bott i Västra Lillänga, som var ett torp under Bråten på samma sida av Fryken. Kanske värt att följa upp, med anledning av dina uppgifter?

2002-03-06, 22:32
Svar #7

Peter Funke (Fun)

När jag tittade på skylten igen så får jag det till Drick Färjestads.... (svagdricka, kanske?),
så det har väl något att göra med bryggeriet i alla fall. /Det är lite för tidigt för att stå drick Färjestads segerskål, vilket väl är mer aktuellt nu i dagarna...;-)/

2002-03-06, 23:07
Svar #8

Andreas Wikström

Du har väldigt skarpa ögon, men när du säger det (och ju mer man stirrar på det) så ser det ut som som det står Färjestad. Och att du sedan hittar en Söderqvist som bodde i krokarna är helt otroligt. Helt klart värt att kolla upp.
Tack för hjälpen, om det finns någon som känner till nåt om familjen Söderqvist i Stora Kil i Värmland så hör gärna av er!
/Andreas

2002-03-15, 22:34
Svar #9

Andreas Wikström

Mannen på motorcykeln var Oskar Teodore Söderqvist och var föredetta flottningsarbetare. Bilden är tagen mellan 1950-1954 då han ägde motorcykeln.
 
Jag kan då med hjälp av några andra uppgifter jag nyligen fått från min släkting i USA komma fram till att Oskar föddes i Januari 1908.
 
Det kan vara så att Emil Söderqvist, som Peter fann, är far till Oskar.
 
Det skulle vara roligt om man kunde få kontakt med någon idag levande person ur familjen Söderqvist från Stora Kil.

Oskar är mannen i mitten..
 
Mvh Andreas

2002-03-16, 10:13
Svar #10

Peter Funke (Fun)

Om man söker på Gula Sidorna på Internet så finner man fem personer i 0554-området (Kil) med samma efternamn som Oskar. Kanske kan en förfrågan hos dem föra dig vidare?

2002-05-06, 12:32
Svar #11

Jessica Pildal (Pildal)

Hej. Var ute vid Stora Kils kyrka igår, och jag tyckte då att huset påminde om det som ligger strax bredvid kyrkan och församlingshemmet, har du varit där själv och tittat efter? Nu är jag inte helt säker, men kom att tänka på din bild när jag såg det lilla röda huset. Kanske att nån annan vet lite mer bestämt?
 
Mvh Jessica

2002-05-07, 09:39
Svar #12

Andreas Wikström

Hej Jessica!
Nej, jag har inte varit där och tittat. Jag bor inte i närheten så det är ganska svårt för mig att åka dit.
Vilket hus pratar du om? är det det lilla huset strax bakom mannen på motocykeln. Eller är det huset i bakrunden på samma bild?
Eller är det huset på den sista bilden?
 
/Andreas Wikström

2002-05-07, 16:43
Svar #13

Jessica Pildal (Pildal)

Det huset de står framför, den sista bilden var det jag menade. Den finns ju med på en annan tråd också, där med ser mer av det huset.  
Jag vet inte riktigt när jag ska till Kil nästa gång, men jag ska ta en ordentligt titt då.  
Om du har mer bilder på huset, exempelvis från nån annan vinkel vore det enklare för mig att jämföra.
 
Mvh

2002-05-07, 23:02
Svar #14

Andreas Wikström

Hej Jessica,
Tyvärr har jag inte flera bilder på huset.
Jag hoppas att du snart åker till Kil igen.
Om du vill och har möjlighet kanske du kan knacka
på och se om det är någon hemma. Kanske personen som bor där vet något mera...
Mvh Andreas Wikström

2002-06-06, 23:39
Svar #15

Jessica Pildal (Pildal)

Hejsan Andreas. Liten god nyhet ;)
 
Jag ska till Kil på lördag, och kommer att åka ut och titta på huset som kan vara det ovan. Har du mer information om familjen, typ var de gick i skola? Eller om de bodde nära sjön, eller nån gård de jobbat på inom Stora Kil? Det gör det enklare för mig att kolla lite till i omgivningarna om första träffen inte stämmer så bra överens.
 
Mvh Jessica Pildal

2002-06-08, 00:00
Svar #16

Andreas Wikström

Hoppas det inte är för sent.
Jag har några uppgifter som kommer från folkräkningen 1890 i Stora Kil.
Detta är förmodligen familjen som kan ha bott i huset. Det kan även vara någon av barnens hus längre fram i tiden.
 
Olof Söderqvist född 1857 in Östra Emtervik Katarina Svensdotter född 1860 in Östra Emtervik
Deras barn:
Maria Emilia född 1880 in Östra Emtervik
Hilma Charlotta född 1883 in Östra Emtervik
Oskar Theodore född 1888 i Stora Kil.
Elin Victoria född 1890 in Stora Kil.
 
Jag har även fått några fler bilder, dock inte på huset. Men på baksidan av dessa bilder så näms följande personer:
Axel, Selma, Oskar och Ester. Dessa personer ska vara syskon. Oskar är antagligen samma person som föddes år 1888 enligt folkräkningen.
Axel och Oskar bör fortfarande heta Söderqvist.
 
Bilden nedan är på dessa personer när de står framför Selmas hus.
 
 
Tyvärr har jag inte så mycket mer information om dessa personer. Kvinnan som jag forskar på skulle ha varit ett av barnen i denna stora familj. Hon hette Gerda Söderqvist och emigrerade till USA 1922. Hon skulle ha varit de 10 eller 12 barnet i familjen.
Jag vet att det bor ett par Söderqvistar i Stora Kil, kanske du känner någon?
Tack på förhand.
Andreas Wikström

2002-06-08, 00:04
Svar #17

Andreas Wikström


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna