ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två syskon från Värmland ?  (läst 946 gånger)

2001-05-21, 23:14
läst 946 gånger

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej, jag försöker spåra min morfars fars 1:a hustru. Hon hette Anna Elisabet Jonsson och gifte sig med mejeristen August Ljungberg. De flyttade till Robertsfors och hon dog där den 1/5 1882.Torde väl var varit runt 40 år då. Mannen på bilden skall vara hennes broder enl. en anteckning i fotoalbumet. Är det någon som tycker sig känna igen dessa ?  

2001-11-11, 19:21
Svar #1

Margareta Modén

Hej Lennart,
Jag känner inte igen de båda på dina fotografier men om du vill bli någorlunda säker på vem mannen är så kan jag upplysa dig om att Värmlands Museum har Anna Ollsons glasnegativ och register till.
 
Med vänlig hälsning
Margareta Modén

2001-11-11, 19:37
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Tack för det tipset, jag har bara namnet och dödsdatum på kvinnan, men eftersom hon hette Jonsson så torde väl även han göra det.
Lsn

2001-11-12, 09:41
Svar #3

Jessica Pildal

Har Värmländs museum fler negativ och sådant bevarade från andra fotografer i Karlstad? Tänkte närmast på Arvid Kjerlin. (lite osäker på namnet nu, har inte fotografierna här). Denna man verkar ha fotograferat hela min släkt och hela bygden de bodde i.

2001-11-12, 18:00
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Fotografen hette Arvid Kjerling, har själv en hel del gamla kort med hans logo på

2001-11-13, 13:01
Svar #5

Margareta Modén

När det gäller fotografers negativ så har museivärlden en hel del. Huruvida Värmlands Museum har några från Arvid Kjerling vet jag inte. Jag föreslår att du skickar ett mail till museet och frågar. De har arkivet efter ex. Hovfotograf Dan Gunner. Museerna har ofta ganska god reda på vilka samlingar som finns att få tag på. Att anhöriga i många fall har kastat glasnegativen är välkänt, men även en sådan uppgift kan de idag verkande lokala fotograferna ha reda på. Hör med respektive läns fotograforganisationer. Jag arbetar med fotografier i Stockholm och en del fotografers arkiv har vi reda på och vet vilka som idag disponerar och har rättigheterna till. Stockholms Stadsmuseum har försökt att sammanställa fotografregister och Nordiska Museet har haft till uppgift att samla in denna typ av uppgifter för hela landet. Släng er bara inte över oss i iver för vi har väldigt mycket att bestyra på våra jobb.
 
Margareta Modén

2004-05-20, 04:07
Svar #6

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Hej!
 
Önskar adressen till Värmlands museum. Gatu eller mail adress tack!
 
Ulla i Calif.

2004-05-20, 08:03
Svar #7

Utloggad Mia Grubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-07-16, 17:32
    • Visa profil
Hej Ulla
Denna adress fann jag i Gula sidorna.
 
Värmlands Museum            
Sandgrundsudden, Box 335, 651 08 KARLSTAD     054-14 31 00
 
Mvh Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna