ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Travekipage i Karlskoga 1913  (läst 1111 gånger)

2009-03-12, 10:54
läst 1111 gånger

Utloggad Örjan Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-01-28, 09:40
    • Visa profil
Hejsan!
Tänkte se om någon kunde hjälpa mig att identifiera detta ekipage, hästen är nog svår, men den kvinnliga kusken borde gå att identifiera.
 
På vykortets adressida står det följande:
Glad påsk tillönskas av släktingarna i det gamla Karlskoga. Mamma tackar för korte.
Detta är ett lite minne från travtävlingarna i Karlskoga i år den 23/2 där jag tog 1 sta pris.
 
Kortet är postgånget KARLSKOGA 22/3 1913, och det är adresserat till :
Herr å Fru K. F. Johansson, Norra Ericksberg, Sundbyberg
 

 
M.v.h.
//Örjan

2009-03-12, 20:15
Svar #1

Utloggad Annika Åsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2014-12-31, 02:07
    • Visa profil
Hej Örjan. Du skulle kunna höra av dig till ATG, eller svenska travsportförbundet. Det finns släktträd även för travhästar. Alltid värt ett försök.
Annika

2009-03-12, 21:23
Svar #2

Utloggad Örjan Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-01-28, 09:40
    • Visa profil
Hej Annika!
Tack för ditt svar.
Jo, det vet jag, och jag har många travstamböcker själv. På STC's hemsida kan man även följa blodslinjer för travhästar, både varm- och kallblodiga.
Men att börja den vägen tror jag blir svårt då det inte finns någon som helst uppgift om hästen på kortet, mer än att den segrade i ett lopp i Karlskoga ett visst datum, samt dess startnummer.
Kvinnan däremot kanske man kan härleda genom släktingarnas namn (adressaten).
Men jag har funderat på att skicka bilden till Travmuséet i Årjäng och se om de kan hjälpa till med identifikation, det kan ju finnas resultatlistor kvar. Återkommer om det eventuella svaret från dem.
Skulle det inte gå att identifera dem så är det ju i allafall en härlig bild!
//Örjan

2009-03-13, 10:47
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Örjan.
 
Jag kikade i Församlingsboken för Sundbyberg avseende åren 1909-1913 (AIIa:2, sid 791B). Där fann jag i Eriksberg Norra, två troliga kandidater som mottagare av kortet. Det är Järnarbetaren Karl Filip Johansson, född 24/4 1876 i Karlskoga samt dennes hustru Margareta Blom, född 2/4 1880 i Mora, Kopparbergs län.
 
Paret gifte sig i december 1907 och inflyttade till Sundbyberg och Eriksberg Norra år 1911, de kom då närmast från Kungsholms fs, Stockholm stad.
 

 
mvh Helene

2009-03-13, 10:55
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tror det fanns många små travtävlingar förr och det är osäkert om de finns hos någon travförening med bevarat arkiv. Sannolikheten är nog större att det nämnts i en lokaltidning. Man körde visst ofta travtävlingar på frusna sjöar, vilket också ser ut att vara fallet här.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-15, 20:12
Svar #5

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag tror att dessa sidor är borttagna numera, men för ett par år sedan fanns det travhistorik från 1800-talets sista decennier i pdf-format på nätet.  
 
Tror nog att det är lätt att undersöka vilken travare det var. Travsporten var inte så omfattande under denna tidsperiod heller. Möjligen om Widén på travnet.se kan hjälpa till att besvara frågan eller få du helt enkelt ta kontakt med Harper Carlström(en f d travexpert på Travronden).
 
Har först två länkar där man kan söka efter blodslinjer hos travare.
 
www.blodbanken.nu
 
Samt en finsk hemsida(har också svensk version) som dock man inte har någon kontakt med för tillfället. Den där hemsidan är det lite lättare att få uppgifter om en travare i 1900-talets början än med blodbanken.nu och travsport.se.
 
I nuvarande kallblodsrasen så är det många svenskregistrerade travare som har norska travare i sin stamtavla.  
 
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Stephannium den 15 mars, 2009)

2009-03-16, 11:00
Svar #6

Utloggad Örjan Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-01-28, 09:40
    • Visa profil
Hejsan!
Hjärtligt tack Helen, Claes-Göran och Stefan för era uppgifter och tips.
 
Jag har även skickat en förfrågan till Travmuséet i Årjäng, och de skulle återkomma om de hade någon info om det aktuella loppet.
 
Återkommer då jag har mera uppgifter...
 
//Örjan

2009-03-16, 19:42
Svar #7

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har skickat också skickat en förfrågan till travnets travhistoriker om bilden.
 
Återkommer jag med!!!
 
Stefan

2012-07-25, 10:17
Svar #8

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Med lite tur kanske man kan hitta resultatlistan i Karlskoga Tidning från den tiden. Tidningen finns sannolikt i digitala arkiv eller hos NWT (den koncern som tidningen tillhör numera).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna