ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Realexamen Arvika?  (läst 608 gånger)

2005-02-07, 19:10
läst 608 gånger

Morgan Svensson

Kortet visar 12 pojkar, som sannolikt nyss har avlagt realexamen. Kortet är taget av fotograf O. Anderson Arvika.
Jag gissar att kortet är taget före 1911 och grunden för min gissning är att jag vill minnas att kort från nämnda fotograf var märkta O. Andersons Atelier, efter ett ägarbyte 1911.
Kan någon namnge någon av pojkarna, så kan jag gissa årtalet för examen, och kan namnge resten från klasslistan, som jag förmodar finns på Arkivcentrum i Karlstad.

2005-02-08, 10:55
Svar #1

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Jag har tittat på detta foto en stund och tycker att han som sitter längst ner till vänster är litet lik min farfar (och far), så det kanske, kanske kan vara hans bror Nils Cron?.  
Nils föddes 1891, så hans realexamen bör ha skett 1907 eller 1908 i Arvika. En bild från hans realexamen finns på Porträttfynd #8802:

 
Mvh, Kjell

2005-02-08, 12:17
Svar #2

Morgan Svensson

Hej!
Jag har jämfört orginalet med din bild och kan medge att det finns likheter men känner mig inte övertygad att det är samma människa, tyvärr.  
Jag säger tyvärr, då namnet Nils Cron? väcker varma minnen, från den tid i mitten av 50-talet då jag hade denne hjärtinnerligt snälle lärare som vikarie ibland. Jag glömmer aldrig hans fina högläsningar, sin svåra asthma till trots, för oss elever ur Mark Twains, Huckleberry Finns äventyr.  
Din datering känns rätt på något vis, skall kolla upp dessa årgångar vid nästa besök på Arkivcentrum.
MVH
Morgan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna