ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foto Gerda Larsson, Kil  (läst 1535 gånger)

2010-03-26, 19:03
läst 1535 gånger

Utloggad Gun-Britt Holmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 22:34
    • Visa profil
Känner någon igen personerna på dessa bägge bilder? Fotografierna, som är tagna av fotograf Gerda Larsson i Kil, finns i en bunt kort efter mina morföräldrar. De hette Edith och Gustaf Bofält och bodde i Kil. Vad gör man med gamla oidentifierade bilder? Ska man slänga eller finns det någon, t ex någon förening i Kil,som är intresserad av att ta vara på gamla originalfoton?  




2010-03-26, 19:25
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Gun-Britt!
 
Släng dem inte. Sådana här kort passar bäst i Rötters Porträttfynd. Lägg in dem där, så kanske du får hjälp med att identifiera korten och så blir de till glädje för andra. På Rötters första sida, till vänster kan du klicka på Porträttfynd. Väl där kommer du att förstå att du sitter på en guldgruva. Om du inte vill ha kvar ditt album efter det att du lagt in korten i Porträttfynd, så kanske det finns någon hembygdsförening, som tar emot albumet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-26, 19:35
Svar #2

Utloggad Gun-Britt Holmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 22:34
    • Visa profil
Tack Ann-Mari! Jag får försöka med Porträttfynd, men jag har svårt att komprimera bilderna till rätt storlek så att de passar där. / Gun-Britt

2010-03-26, 21:09
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har du någon som kan hjälpa dig? När jag skulle lägga in kort i Porträttfynd för första gången, så fick jag jag hjälp av sonen och har man väl lärt sig, sitter det där.
Ann-Mari Bäckman

2010-03-26, 22:53
Svar #4

Moderator Gamla bilder

Steve!
 
Jag har flyttat din fråga till Gamla Bilder; Foto- och skanningsteknik; Digitalkameran i forskningen.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

2010-08-15, 18:36
Svar #5

Utloggad Gun-Britt Holmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 22:34
    • Visa profil
Jag har hittat ytterligare en bild av paret ovan. De har samma kläder på sig så båda bilderna måste vara tagna vid samma tillfälle. Min fundering är, var det vanligt att man gjorde så här förr? Först ett mera strikt foto och sedan ett där man skojat till det hela lite. Är det en fond på denna bild eller kan den vara tagen utomhus?  
 

2010-08-15, 22:21
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Fotona behöver inte vara tagna vid samma tillfälle för att kläderna är desamma. Man kanske inte hade så många ombyten av kläder. Dessutom har kvinnan benan på olika sidor och mannen har ett märke på kavajen på den sist inlagda bilden. Han har ingen ring på fingret, så kanske utomhuskortet är taget innan de gifte sig, om det nu rör sig om ett par. Den andra bilden kan föreställa paret med en dotter.
 
Kontakta Kils hembygdsförening och erbjud dem fotona.

2010-08-18, 14:02
Svar #7

Utloggad Gun-Britt Holmström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2021-12-12, 22:34
    • Visa profil
Att mannen har ett märke på sig på den ena men inte den andra bilden såg jag, men jag tänkte inte på att kvinnan hade benan på olika sidor, så då är nog korten tagna vid olika tillfällen. Nu ser jag att mannen på porträttfotografiet också har ett märke på rocken. Det kanske var vanligt. Kan mannen vara densamme på alla tre bilderna? Vad tror ni?

2010-08-18, 15:09
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gun-Britt!
 
Jag antar att du har korten i din ägo? Kolla då öronen på männen och se om de verkar överensstämma med varandra.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna