ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf Adolf Peterson Säffle  (läst 1789 gånger)

2010-04-05, 20:20
läst 1789 gånger

Utloggad Sune Fransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-05-30, 22:36
    • Visa profil
Detta fotografi borde vara någon fabrik eller industribyggnad i Säffle. Min Farfar Axel Fransson var murare och deltog på olika byggen i trakten. Fotografiet borde vara taget på 1910 talet. Jag tror att Axel är mannen i mitten i främre raden. Intressant om någon vet mer om detta fotografi.
Jag fick tyvärr begränsa kvalitén på scanningen för att den inte skulle vara för stor. Är det någon som kan identifiera personer kan jag givetvis scanna delar av fotografiet.
 
 Vänligen Sune Fransson
Byggnadarbetare
Byggnadsarbetare_.jpg

2011-06-03, 21:31
Svar #1

Utloggad Sune Fransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-05-30, 22:36
    • Visa profil
Fick ett förslag från en kunnig person om att byggnaden kan vara fabriksbyggnaden som  
AB Jakobssons industrier hade sin verksamhet i. Det är mycket troligt, jag mins själv hur den såg ut innan den förstördes i en brand i början på 80-talet.
Jakobssons industrier grundades 1907, och det stämmer med vilket år jag bedömer att fotografiet är taget.

2011-06-04, 06:51
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja, fönstren och stolparna ser inte riktigt lika ut.

2011-06-04, 16:03
Svar #3

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
1907 och Säffletrakten stämmer nog bra, men jag undrar om inte Sunes bild är från byggandet av Kyrkebyns sulfitfabrik som uppfördes samma år. Jag har ett kort från det bygget och jag känner igen några av ansiktena från den bilden.
Är dock inte helt säker...
 
MvH
 
Peter

2011-06-04, 16:30
Svar #4

Utloggad Sune Fransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-05-30, 22:36
    • Visa profil
Intressant som du skriver Kyrkebyns fabrik. Min farfar Axel reste runt och murade, för det mesta var det mindre jobb, skortensmurar och ibland ladugårdar. Mestadelas i Bro och även i Eds församlingar. Min far har berättat att han vandrade iväg med vattenpasset på axeln och murslevarna i en säck hängande på vattenpasset.
 
Han blev ju inneboende ofta där han hade sitt uppdrag och var det så att han fick god mat och blev väl omhändertagen, då tog han inte så mycket betalt för jobbet, men var de snåla mot honom då blev det dyrare.  
 
Hur som helst, det kunde även vara större jobb, jag vet om ett glasbruk i Eskilstuna, en kraftstation någonstans och det som var gamla mejeriet vid Storgatan i Säffle. Så det är mycket möjligt att han var med och byggde Kyrkebyns fabrik.
 
Mvh Sune F

2011-06-04, 22:37
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Det finns tyvärr få bilder bevarade från uppförandet av Kyrkebyns sulfitfabrik år 1907 men jag gissar fortfarande att din bild är därifrån.
 
Om din farfar var murare och bodde i Säffletrakten så är det väl sannolikt att han deltog i bland annat det arbetslag som bidrog till att bygga upp Kyrkebyns sulfitfabrik år 1907.
Men som sagt, jag är inte hundraprocentigt säker....
 
MvH
 
Peter

2011-06-05, 09:46
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det finns en bok om Kyrkebyn som kanske kan ge svar.
http://libris.kb.se/bib/480970

2011-06-19, 16:32
Svar #7

Utloggad Sune Fransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2022-05-30, 22:36
    • Visa profil
Ja Gunnar, boken beskriver lite om byggarna och det finns även foton på byggarlaget samt fabriksbyggnaden under uppförandet. Av de foton som finns i boken tyder mycket på att det är Kyrkebyns bruk.  
Fabriksbyggnaden tror jag finns kvar, möjligen att den kan vara ombyggd under åren, men jag ska åka dit fotografera fasaderna och jämföra.
/Sune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna