ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flickor i folkdräkt, Arvika  (läst 2752 gånger)

2005-03-14, 13:44
läst 2752 gånger

Morgan Svensson

Bilden som är tagen i Arvika sannolikt på 1890-talet föreställer 17 flickor där två av dem är säkert identifierade. Första flickan i första raden från vänster föreställer min farmor Maria MATHILDA Jönsson, gift Svensson, född i Arvika 25/2 1883. Den tredje flickan från vänster i samma rad, föreställer farmors barn och ungdomskamrat, SIGNE Kristina Friman, gift Dahlqvist, född i Arvika 7/2 1883. Kan någon identifiera någon ytterligare och kanske kommentera klädedräkten?  

2005-03-15, 08:47
Svar #1

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Hej,
Det är inte folkdräkten för Jösse härad iallafall.
 
Kan det inte vara kostymer ur ett skådespel eller liknande av något slag?

2005-03-15, 10:59
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den toppiga hättan på flickorna i bakre raden hör väl hemma i Rättviksdräkten, som var populär för stadsfolk att kläda sig i omkring förra sekelskiftet. Är det kanske någon skolklass som har avslutning?

2005-03-16, 08:00
Svar #3

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Hej,
Ja Timpen, den toppiga hättan ser ut som Rättviksdräkten, men är osäker på om livet verkligen stämmer med Rättviksdräkten.
Eller är det någon variation Elisabeth?
 
Sten

2005-03-16, 17:11
Svar #4

Morgan Svensson

Hej!
Intressant att höra att stadsflickor klädde sig i Rättviksdräkten, eller lät sig inspireras av den. Kan inte tänka mig att fotot är taget på annan plats än Arvika, fotograf dock okänd. Ett vackert ateljetaget kort är det. Skolavslutning är tänkbar, men farmor gick inte i flickskola, så jag tror att det är taget vid annat tillfälle. Eftersom jag igenkänner min farmor,och hennes kamrat, som jag har på flera kort på, vågar jag kanske uppskatta flickornas ålder till 12-14 år? Hållpunkter under farmors uppväxt var annars att hon inskrevs i Arvikas skola jan.1893 och gick ur skolan dec.1897,konfirmerad juli 1898. Jag har dock en känsla av detta är någon fritidshändelse, som skall förevigas. Kan flickorna ha sytt sina dräkter tillsammans och vill visa upp sig inför fotografen?

2005-03-17, 09:51
Svar #5

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Kan det vara så att det var inne med folkdräkt omkring förra sekelskiftet? Jag har hittat foton på släktingar som bär samedräkter utan att vara samer, tagna omkring 1917/18. En modefluga kanske?
 
/Linda

2005-03-17, 10:43
Svar #6

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Skulle tänka mig ett utslag av stark nationalromantik. Det fanns många fotoateljeer som hade en stump gärdesgård, en vitstammig björk och en Rättviks/Leksandsdräkt att låna ut.
Resulterade ofta i väldigt vackra kort, bara man är försiktig med att lägga för mycket vikt vid just dräkten.
Mvh
Sten

2005-03-18, 00:57
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Så tidigt som 1845 började dräktsvärmeriet och det ökade spektakulärt ju längre fram på 1800-talet vi kommer. Daladräkterna var de överlägset populäraste och det finns underbara bilder från bl a Särö (då en badort strax söder om Göteborg) 1890 på Oscar II omgiven av folkdräktsklädda, framförallt Rättviksdräkten, damer ur den högre societeten.
När Solliden stod färdigt 1906 ville drottning Victoria bära folkdräkt när hon var där, och en öländsk dräkt komponerades till henne. Prinsessan Maria, gemål till prins Wilhelm (och mamma till greve Lennart på Mainau), hade sina hovdamer att åtminstone sommartid alltid använda folkdräkt.
 
Det var alltså otroligt inne att använda folkdräkt runt förra sekelskiftet och ett par decennier före och efter.
Speciellt i Värmland hade man en ännu längre tradition att även högreståndspersoner bar folkdräkt, på fullt allvar sas alltså som vanlig, daglig dräkt.
 
Fyra av flickorna längst bak bär mörka toppiga hättor, det är Rättviksdräktens gråhätta (inte timp som är en vit, i nacken öppen, hätta). Tre av dessa flickor bär något som med lite god vilja kan betecknas som livstycken från Rättvik (helt fel är flicka nr 2 från vänster); de är ju inte som vi är vana att se dem men så urringade livstycken betecknades förmodligen som oanständiga (på borgarflickor) vid den här tiden.
Var övriga flickors dräkter kommer ifrån är svårt att säga men man var inte så noga på den här tiden - bara det såg ut som en folkdräkt var det OK. I själva verket finns det utanför Skåne få - mycket få - dräkter som har helvita förkläden annat än till sorg (vita mönstrade (vitt på vitt) förkläden förekommer dock till mycket stor högtid). Men runt förra sekelskiftet ansågs det i borgerliga kretsar att det skulle vara ett vitt förkläde (så förhärskande var denna id? att det fortfarande 100 år senare är många som tycker att det ser riktigare ut än färgade eller tryckta förkläden). Flickornas vita små sjaletter om huvudet har heller inte mycket att göra med folkdräkt, men de visar åtminstone på god vilja och en förståelse för att man till folkdräkt alltid bär huvudbonad.
 
Kan inte flickorna var runt 15 år och det här är taget som ett minne av konfirmationsläsning? Eller hur var det med söndagsskola i Arvika? Fanns det kanske någon fruarnas syjunta för hednamissionen (liknande) och det här är en motsvarande förening för de unga flickorna?
 
Ingela

2007-02-11, 15:20
Svar #8

Maj-Britt Nilsson

Bilden visar en nationalromantisk dräkt som gick under benämning värmlandsdräkten. Den hade vit överdel ,rött livstycke med snörning och svart kjolmed röda band påsydda ner på kjolen.Vitt förkläde användes till.Dräkten användes fram till 1930-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna