ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvika Velocipedfabrik  (läst 701 gånger)

2005-02-07, 18:13
läst 701 gånger

Morgan Svensson

Har ett kort som visar personalen på Arvika Velocipedfabrik. Bilden är tagen mellan 1900 och 1908. Om denna fabrik vet jag att den grundades av bröderna Oskar och Johan Johansson från Stavnäs(S)först i Edane utanför Arvika, sedan från 1900 i Arvika och kallades då Bröderna Johanssons Velocipedfabrik. Den 4 juni 1908 omkommer Johan vid en brand i fabriken. En yngre broder, Valfrid inträder då i företaget som ägare och ändrar namnet till Arvika Velocipedfabrik.
På kortet har jag identifierat fyra av de tio personerna.
Sittande från vänster: Oskar Johansson född 9/9 1875 i Stavnäs, död i Arvika 17/1 1955
Johan Johansson född 7/7 1873 i Stavnäs, död i Arvika 4/6 1908, samt längst till höger sittande, den tredje brodern Valfrid Johansson född 10/1 1884 i Stavnäs, död i Arvika 21/9 1967.
I andra raden har jag endast kunnat identifiera 4:e mannen från vänster. Det är Robert Jönsson född 7/8 1885 i Arvika, död i Arvika 8/9 1979.
Robert grundar några år senare elfirman Jönsson&Kinell.
Vore trevligt om någon kunde namnge de andra på kortet.  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna