ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolklass i Uppland  (läst 1271 gånger)

2001-01-27, 21:26
läst 1271 gånger

Britt-Marie Kraft-Strand

Den här bilden bör vara tagen ca 1900 av okänd fotograf. Längst bak till vänster står min farfars bror, jag tror att det är den äldste brodern som föddes 1887. Men eftersom de var många syskon, åtta pojkar och fem flickor, kan det vara en yngre bror som är lik den äldste.  
Kortet bör vara taget vid en skola i Litslena, Uppsala län. Det jag undrar är om man kan tidsbestämma bilden med hjälp av ledningarna vid fönstret, el eller telefon? När fick man det på landsbygden?

2001-03-20, 14:28
Svar #1

Fredrik Blomquist

Hej Britt Marie
Ledningarna är telefonledningar. Jag vet inte närmare när telefonen kom till Litslena.
1912 kommer dock telefonen till Harbo/Östervåla och jag tror att telefonledningarna i sydligare delar av Uppland var ganska väl utbyggda vid den tiden.
I Dalarna fanns på 1890-talet ett ganska väl utbyggt telefonnät, som om jag inte minns fel 1904 anslöts till rikstelefonnätet.
Det kanske kan du hitta några gamla telefonkataloger där man kan se när Litslena skola fick telefon.
När jag tittar på barnens kläder antar jag att 1900 eller åren strax efteråt är den troligaste dateringen. Kläderna verkar mest förete 1890-tals mode, men det är väl troligt att barnen i Litslena inte varit riktigt med i modet, en av flickorna har till och med en veckad krage i 80-tals stil.  
De pojkarna har både edvardianska uppstående kragar som var moderna på 1870-90 talen och nedvikta som börjar bli moderna på 90-talet.
 
Så pass sent som 1910 tror jag definitivt inte bilden är tagen.
 
Kanske kan någon annan hjälpa mig med fler detaljer
 
M.v.h. Fredrik

2001-03-20, 16:22
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Uppsala Länskalender 1891 nämner för Litslena:
Telefon: (eg. Allm. Telefonbolaget, Stockholm) sträcker sig genom byarna Fiskvik o. Ullstämma till abonnenternas hem. Abonnenter: Söderberg, C.A.E., gästgifvaregården; Larsson, L., Djurby; Öberg, O. F., Graneberg; Kopplingsstation vid Grillby.  
Närmaste jernvägsstation: Grillby, 5 km. fr. kyrkan.
Man får även veta att folkskolläraren heter J E Löwgren. Småskollärarinnan H Carlsson.
Enligt karta översedd 1859 ligger gästgivargården ca 800 m öster om kyrkan och Granebergs herrgård 1 km norr om kyrkan.
 
Så nog fanns det telefon fast anslutningen ser lite underlig ut.

2001-03-20, 19:03
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Folkskolläraren Johan Erik Löwgren, vilken även var klockare och organist, var född 1857. Utexaminerades 1879 och anställdes 1880 vid kyrkskolan i Litslena. Han innehade tjänsten ännu 1904. (Källa: Svensk Folkskolematrikel, 1904).
Kanske några uppgifter som går att använda.
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-31, 22:24
Svar #4

Britt-Marie Kraft-Strand

Tack Torbjörn och Olle  
MVH
Britt-Marie

2009-01-24, 15:55
Svar #5

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
Hej.
 
Om detta är från 1890 kan min farmor finnas på kortet. Hon föddes 1880 och gick i skola i Litslena. Eftersom jag inte har något kort av henne som liten, kan jag inte veta hur hon såg ut. Mycket mörk, som min far var hon och inte så stor.
 
 Hälsningar en grå dag från Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna