ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppfoto 1920 Eneby Veckholm  (läst 1200 gånger)

2005-04-28, 19:22
läst 1200 gånger

Kurt Karlsson (Kurtk)



 
Bland min avlidne svågers fotografier fann jag bifogade gruppfoto i vykortsformat. På baksidan står: Eneby Retarlag 1920. Förmodligen avses Eneby (herrgård?) i Veckholm, Uppland, eftersom hans far (1886-1971) var därifrån. Men vad menas med Retarlag (om jag nu tolkat det rätt)? Ska det kanske vara rättarlag dvs ett arbetslag under en rättare? Själv uppväxt på landet har jag inget minne av sådant ord trots herrgård i grannskapet. Något tips?
 
Identitet på personerna är väl inte att tänka på med tanke på fotografiets ålder!
 
Anteckningen visas i nästa meddelande.

2005-04-28, 19:28
Svar #1

Kurt Karlsson (Kurtk)

Här kommer anteckningen på föregående korts baksida!  
 

2005-04-29, 13:17
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kurt!
 
Det är mycket möjligt att man stavat Rättarlag på det här viset. Ett rättarlag kanske var som du säger den arbetsgrupp som jobbade under rättaren.
 
Undrar om rättaren finns med på kortet? Isåfall kanske det är han är ståendes i mitten med klockkedjan.
 
Min farfar var också rättare för Domsjö herrgård i Ångermanland på första hälften av 20-talet.
Ann-Mari Bäckman

2009-05-23, 11:35
Svar #3

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hejsan--
Vore kul om vi kan få veta vilka är personer på bilden och i vilket år var det då?
 
Jag tyckte jag kanske kände igen min morfar som heter Eriksson, Karl Ludvig. Alltså från vänster sida nr 5 tyckte jag att han var snarlik min morfar i sittande. Men jag måste veta i vilket år?!
 
// Susanne, uppväxt i veckholm

2009-05-23, 13:43
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det står 1920. Menar du pojken med skärmmössa, sittande till höger om pojken med slokhatt? Gossen ser ut att vara 8-9 år ev född ca 1912.
Ann-Mari Bäckman

2009-05-23, 15:09
Svar #5

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Ann-Mari
 
Jag såg inte årtalet, då kan det inte vara min morfar. Då bör min morfar vara 2-2½ år gammal. Men det kan vara av hans bröder..  
Hrm. jag tänker.......
 
// Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna