ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Villa i Storängen Saltsjö  (läst 3078 gånger)

2004-04-21, 20:28
läst 3078 gånger

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
,
 
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig med uppgifter om villan på detta vykort och vem som bodde där och vad den användes till åren 1900 till 1930  (min svärmors mor lär ha bott där 1905 till1930).
i poststämpeln står det Saltsjö Storängen och i texten nämner avsändaren ”Villa Rendahl”
 
Mvh/Weine

2004-04-22, 09:02
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Denna villa ligger i Storängen i Nacka kommun, ett villaområde från förra sekelskiftet. Storängen är grundat av Tjänstemännens egnahemsförening i Stockholm, som även grundade villaområdet Stocksund norr om Stockholm. Villorna är till större delen uppförda i nationalromantisk stil mellan 1904-1910 av flera av tidens mest kända arkitekter.  
 
Benämningen ”Saltsjö Storängen” på poststämpeln på ditt vykort hänger samman med att villaområdet ligger utmed den järnväg - Stockholm-Saltsjöns Järnväg (idag Saltsjöbanan) - som K.A. Wallenberg lät bygga på 1890-talet i samband med anläggandet av badorten och villastaden Saltsjöbaden i Stockholms inre skärgård. Saltsjö-Duvnäs och Lillängen är andra villaområden som växte fram under första halvan av 1900-talet utmed järnvägen till Saltsjöbaden.
 
Mer om detta K-märkta villaområde klassat som riksintresse kan du läsa på  Stockholms länsmuseums hemsida.
 
Se även  Nordisk familjebok (Uggleupplagan).

2004-04-22, 10:35
Svar #2

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Tack Torsten.
 
Har du några uppgifter, om den endast varit bostad, eller använts till annan verksamhet?
Förekommer namnet Rendahl i sammband med villan ?
 
 
Mvh/Weine

2004-04-22, 12:04
Svar #3

Utloggad Katarina Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 07:09
    • Visa profil
Villan har adress Prästgårdsvägen 8 i Storängen i Nacka. Den byggdes 1907. Arkitekt - och förste ägare - var Ivar Callmander, som ritat flera andra hus i Storängen. 1916 sålde han till disponent John Rendahl (död 1921), vars änka Gerda (död 1935) och hennes sterbhus sedan hade huset till 1937.
 
Huset har alltid varit privatbostad. Det är sig likt, men balkongräcket har bytts ut och granarna har försvunnit!
 
Jag samlar gamla vykort från Storängen är väldigt intresserad av detta kort, som jag aldrig sett förut.
 
Hälsningar
Katarina Westman

2004-04-22, 16:23
Svar #4

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Tack Katarina .
 
Häls / Weine

2010-04-19, 13:42
Svar #5

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Hej.
Kan någon identifiera dess herrar?
Hittade bilden i minsvärmors album, hon var född 1906 i Grebo ( E ).
Bodde sedan i Storängen i Nacka några år och från ca. 1935 och till sin bortgång i Åtvidaberg
 
Mvh./ Weine

2010-04-20, 08:09
Svar #6

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Huvudbiblioteket i Nacka Forum har ett bildarkiv. Kanske de kan hjälpa till?
Mannen som sitter på fordonet ser ju 'välbeställd' ut och kan säkerligen identifieras om han var Nacka-bo.

2010-04-20, 08:59
Svar #7

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Hej Ritva o tack för tipset.
 
Häls. / Weine

2010-04-21, 07:43
Svar #8

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Är det inte en sån där föregångare till Permobilen? Den fanns en vev eller liknande som drev en kedja.Käppen pekar också mot någon form av handikapp.

2010-04-21, 21:42
Svar #9

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Hej Christer.
 
Du har helt rätt, har själv sett en del sådana fordon, både med kedjedrift på framhjulet och spakdrift på bakhjulen.Det stora problemet för mej är om bilden är från Storängen i Nacka, Grebo(E län) eller Åtvidaberg ( E län ).
 
Häls. / Weine

2010-06-06, 07:09
Svar #10

Utloggad Katarina Westman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 07:09
    • Visa profil
Det skulle inte förvåna mig om bilden föreställer uppfinnaren och ingenjören K Jonas E Hesselman, som bodde i Storängen från ungefär 1909 till sin död omkring 1955. Han hade blivit överkörd av tåget (Saltsjöbanan) och hans ben gick inte att rädda utan fick amputeras. Någon äldre person i Storängen har berättat för mig att Hesselman själv konstruerade ett par benproteser som han lät tillverka i England. (Han var den som utvecklade dieselmotorn och är konstruktören av hesselmanmotorn, som bl a användes i svenska utbåtar.)
 
Hesselman blev änkling ganska tidigt och hade tre döttrar. För att klara vardagslivet hade han en hushållerska och en chaufför/trädgårdsmästare. Bilen var förstås viktig för honom. Han bodde på Krokvägen 13 i Storängen och ägde också tomten nedanför denna. Där lät han uppföra en byggnad som var till hälften garage för bilen, till hälften bostad för chauffören och hans familj. Det var en vacker byggnad som revs 1977 när dåvarande ägaren i st lät bygga sig en villa på platsen, varpå han sålde den gamla villan till mig.
 
Hesselman var mycket road av trädgård. I slutet av 1930-talet uppdrog han åt landskapsarkitekten Ulla Bodorf att rita om hans trädgård, som var en naturtomt. Enligt Ulla Bodorfs förslag byggdes en terrass med breda stentrappor, murar och en fontän (som förresten nu är restaurerad och fungerar som den ska efter flera årtiondens stillestånd).
 
Jag har bara sett något enstaka porträttfoto av Hesselman, så jag kan inte säga säkert att din bild föreställer honom. Jag försöker titta på bakgrunden och har en känsla av att bilden är tagen på John Lodéns väg med Parken och tennisbanan bakom. (Det är en parallellgata till Krokvägen.) Mannen skulle kunna vara hans chaufför/trädgårdsmästare, men det förstås också bara en gissning.
 
Hesselman var enligt Wikipedia född i Å församling i E län.  
 
Det vore intressant att höra varifrån du fått bilden och varför du föreslår Storängen eller Östergötland.

2010-06-10, 09:05
Svar #11

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Hej Katarina.
 
Min svärmors mor var piga där åren 1905 till omkring 1930 och hon var från Östergötland.
Har tidigare fått ett annat tipps från dej.
 
Citat: Villan har adress Prästgårdsvägen 8 i Storängen i Nacka. Den byggdes 1907. Arkitekt - och förste ägare - var Ivar Callmander, som ritat flera andra hus i Storängen. 1916 sålde han till disponent John Rendahl (död 1921), vars änka Gerda (död 1935) och hennes sterbhus sedan hade huset till 1937.  
Huset har alltid varit privatbostad. Det är sig likt, men balkongräcket har bytts ut och granarna har försvunnit!
 
Mvh./ Weine
 
Ps. Detta kort är jag väldigt rädd om, men hittar jag några flera från Storängen blir dom dina. Ds.

2010-06-10, 09:07
Svar #12

Utloggad Weine Wass

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 11:36
    • Visa profil
Förlåt Katarina.
 
Förväxlade svaren på mina frågor på Villan och Gubbarna.
Det kan mycket väl vara så att Gammelmormor arbetade i fler familjer i Storängen och kan mycket väl varit i familjen Hesselmans tjänst.
 
Gammelmormor hette på den tiden Elin Alfrida Johansson född 1880-02-23 i Gärdserum (E/H) län
 
Mvh./ Weine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna