ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eventuellt norra Uppland  (läst 621 gånger)

2009-06-23, 21:56
läst 621 gånger

Ingrid Wikberg

Detta hus   finns på en gammal tavla, som finns i ett gammalt hus i norra Uppland. Tavlan fanns kvarlämnad i ett hus som vänner till min syster köpt. Tavlan känns lite spännande - som om huset har en hemlighet... men vart finns huset? Känner någon igen det?
 
Glad sommar!
Inkan

2009-06-24, 03:08
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Troligtvis så bör tavlan på något sätt höra till den familj, som ägde huset tidigare. Huset känns 1800-talsaktig.
 
Går det att precisera närmare var nuvarande hus står? Är det en gammal gård? Kan någon i så fall fört tavlan med sig i boet?
Ann-Mari Bäckman

2009-06-24, 08:40
Svar #2

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hejsan--
vore kul om du kunde skriva och tala om vad det står på tavlan eller bakisdan av tavlan var låg denna huset eller platsen.
 
Det ser lite som typ herrgårdsbyggnad eller stort gård.
 
Jag är lite nyfiken.. Jag har CD sivan Sverioges Bebyggelse inom Sthlms och uppslaa län. Det är massvis men jag behöver lite upplysningar som jag skrev nyss ovan.
 
Susanne

2009-06-24, 11:13
Svar #3

Ingrid Wikberg

Jag har mejlat min syster om detta -ifall hon känner till något mer.
 
Jag la in fotot som en chansning- tycker att huset var så perfekt målat och så stiligt att det kanske borde kännas igen...
Huset som tavlan hänger i idag, är ett äldre torpliknande hus och ligger i norra Uppland.  
Jag tror att det inte är så långt från Gimo.
 
Nå jag hoppas kunna återkomma med lite mer uppgifter - annars så förblir det väl ett okänt hus -som ändå talar till betraktaren.
 
mvh
Inkan

2009-06-24, 15:22
Svar #4

Ingrid Wikberg

Jag har precis fått veta detta: Tavlan är inte signerad.  
Den hänger i ett gammalt hus i en liten by som heter Pesarby,
omringad av flera bruksorter (Österby bruk, Gimo bruk, Harg etc).
 
Ev. kan jag få veta något mera efter den 1 juli. (om ev. tidigare ägare etc)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna