ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björklingestuga?  (läst 741 gånger)

2004-02-15, 19:01
läst 741 gånger

Utloggad Bo Ekvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 23:50
    • Visa profil
Hittade ett mycket gammalt foto efter min farfar och farmor. Farfars far och mor bodde i Björklinge utanför Uppsala och jag skulle gärna vilja få hjälp med att identifiera huset - om det nu finns kvar. Jag tror mig kunna någorlunda säkert identifiera kvinnan med hatten och spädbarn i knät som Sofia Persdotter, farfars mor, och bilden bör vara ungefär från 1880-talet.
 

2005-12-09, 09:10
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är bra att damma av gamla frågor ibland och på nytt föra fram dem i ljuset :-). Här är är en sådan bild, som ej fick något svar.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-09, 22:15
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Mari Bäckman,
Har Du kontrollerat Björklingehusen i Svenska gods och gårdar och/eller i Sveriges bebyggelse - om de finns för den här delen av landskapet?
Eftersom Du verkar ana vilken socken det rör sig om, är det möjligt att gå igenom bilderna och studera bl a glasverandor. Ser att huset inte är bräfodrat vilket det kan ha blivit senare, men hustypen kanske går att känna igen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-09, 23:27
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Det är inte jag som ställt frågan! Jag tyckte bara det var synd att den var obesvarad. Nya besökare kommer in hela tiden på hemsidan. Man vet aldrig, plötsligt är det någon som känner till Björklinge :-).
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-10, 04:32
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ett fint kort! En vacker förstukvist.
 
Jag blir dock lite full i skratt åt damens hatt - visst ser hatten ut att vara några nummer för stor, och dessutom verkar den sväva ovanför huvudet?

2005-12-10, 10:09
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anita!
 
Jag tror att jag har nämnt detta i ett annat sammanhang, att vi sålde en sådan hatt på auktion för drygt ett år sedan. Hatten skulle vara ett nummer för stor. På undersidan av hatten sitter ett tyg med en öppning, ihopdraget med ett gummiband, lagom stor för att passa huvudskulten. Hatten hålls på plats med en stor hattnål, som sticks från utsidan in genom håret. Var det inte dessa hattar som kallades Kvarnhjulshattar?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna