ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: O.D.n i Holbonäs - vem är det?  (läst 806 gånger)

2008-10-29, 21:48
läst 806 gånger

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Det här gruppfotot visar en familj som jag trodde var min farfars bror Kymmer Olof Danielsson, men det är skickat ett år då han redan var död. Text på baksiddan: God Jul och godt nytt år tillönskas af oss alla   vi äro alla friska och befinner oss väl  Holbonäs den 19/12 1916 O.D.n  Kortet är avstämplat i Kantorp 20.12.16 och adresserat till Herr Johan Danielsson, Arbrå. Vet någon vem min farfar fick kortet från?
Jan Danielsson, Växjö

2008-10-29, 22:49
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var ska vi leta Holbonäs, vilken socken?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-10-29, 23:56
Svar #2

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Hej!
Eftersom jag är obekant med trakterna upptäckte jag inte att Kan(n)torp bytte namn till Sköldinge 1920. Men det är alltså i Katrineholms kommun. Litet osäker är jag om Holbonäs (annan stavning jag sett är Hållbonäs)också ligger i Sköldinge församling eller i angränsande församling, som bör vara Flen.
Jan

2008-10-30, 09:09
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hittar Holbonäs i Sköldinge i fokräkningen 1900, men ingen med ett efternamn på t ex Danielsson. Man kan ju anta att personen som undertecknat brevet hette Olof/Oskar Danielsson/Davidsson. Nu kan det ju vara en kvinna också Olga D.n
 
Familjen kan ju också ha flyttat dit efter 1900. De två eller tre äldsta barnen kan mycket väl vara födda före 1900. Så man bör nog kunna hitta familjen någonstans år 1900.
 
Var ligger Arbrå? Hade din farfar någon syster med ett förnamn på O? Var han född 1877 i Sköldinge?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-02, 13:59
Svar #4

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Jag har tydligen misslyckats med att posta en kommentar som jag skrivit i morse. Men vi tar den igen:  
Ett tips som jag anser vara troligt kom från en Kymmersläkting i USA. Hon tror att det kan vara min farfars bror Kymmer Oscar Danielsson (1875-03-19) med maka Karolina Hagström (1877-01-12)och deras barn som är på tillfälligt besök under julen hos någon i Holbonäs. Antalet barn stämmer och deras ålder kan stämma in på barnen på bilden. Mannen är också lik min farfars bror Kymmer Olof Danielsson i Gävle. Alla inblandade är födda i Mockfjärd (W) och har så vitt jag vet ingen anknytning till D län.  
 
Arbrå (X) ligger någon mil norr om Bollnäs och min farfar Kymmer Johan Danielsson bodde där 1908-1918.
 
Tack för hjälpen!
 
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna