ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholm runt 1930?  (läst 681 gånger)

2002-03-06, 09:22
läst 681 gånger

Jesper Hjälmrud

Har hittat en bild , troligen på min far, men var är bilden tag, (min far föddes 1924, och uppväxt i Stockholm på Tomtebogatan och eller Kaptensgatan)

2002-03-06, 10:19
Svar #1

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Det ser ut som om bilden är tagen uppe på Skansen och utsikten är över Diplomatstaden och Gärdet.

2002-03-06, 15:05
Svar #2

Eva Ström

Britta: det verkar rimligt, tycker jag. Skulle det i så fall kunna vara Sjöhistoriska museet som är under byggnad till höger, bakom pojkens rygg? Sjöhistoriska museet invigdes 1938. Se mer info på http://www.sshm.se/sjohistoriska/Info/historik.html

2002-03-06, 17:26
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Utsiktsplats: Skansen  
Vy: över Gärdet.
Husen: den s k Diplomatstaden.
 
De som följer Rederiet i tv känner igen  
Familjen Remmers villa.
Men vad är det för stora skorstenar(?) i  
bakgrunden.
Gasverket i Värtan ???
 
Mvh
 
Rolf L

2002-03-06, 18:52
Svar #4

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Gasverket, javisst, med sina två höga skorstenar.

2002-03-06, 20:40
Svar #5

Sten Strand

Nej, inte Gasverket. Skorstenarna tillhör Stockholms Elverk i Hjorthagen. Gasverket hade en hög skorsten, kommer jag ihåg från min barndom, och den var inte synlig från Skansen.

2002-03-07, 20:13
Svar #6

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Elverket förstås! - Från Kungsklippan pekade min mor ut gasverket (inte särskilt exakt) - vilket är förklaringen till mitt misstag! Hon nämnde aldrig Elverket. - Gasverket bör väl snarare ligga bakom den höga åsen till vänster om skorstenarna! Ber om ursäkt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna