ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggnad i Stockholm  (läst 953 gånger)

2000-05-09, 17:29
läst 953 gånger

Hans Anemalm

Finns någon som kan identifiera denna byggnad? Bilden är tagen i Stockholm gissningsvis omkring 1925, min farfar finns med i fjärde raden på högersidan. Jag har ytterligare ett likadant foto men med andra personer. Någon som kan säga något ytterligare om just detta foto? Var det vanligt att man på den tiden fotograferade hela arbetsstyrkan på detta sätt?



2000-05-10, 13:07
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag skulle föreslå att Du kontaktar Nordiska Museets bildbyrå. De kan och vet det mesta och kan säkert också identifiera byggnaden.
 
Det var mer än vanligt att man tog denna typ av bilder oavsett om det gäller industriarbetare/tjänstemän, affärsbiträden, bodknoddar, läkare eller andra yrkesgrupper. Det tråkiga är dock att trots en uppsjö av foton blir de så tomma eftersom ingen tänkt på att skriva dit namnen på dem som är med på bilden. Tänk annars vad en bild som denna skulle kunna berätta.
 
mvh
Lena A L

2000-05-10, 14:06
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ett annat tips är Föreningen Stockholms Företagsminnen. Deras hemsida heter www.foretagsminnen.se
 
Med vänlig hälsning  Tord Påhlman

2000-05-11, 11:07
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Stockholms Borgargille är också ett alternativ. De har dessutom ett fint museum.

2000-05-11, 11:40
Svar #4

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Ytterligare ett tips är Stockholms Stadsmuseeum som har en speciell bildbyrå.

2000-05-11, 22:17
Svar #5

Carl Szabad

Enligt min särbo Gunn som är ett levande uppslagsverk när det gäller Stockholms historia är det elverket i Värtan, byggt 1893, ombyggt 1912.

2000-05-11, 23:29
Svar #6

Sten Strand

Jag är uppvuxen i Hjorthagen och kan garantera att Carls tolkning ovan är helt riktig. Visst är det Elverket!
 
I Boken om Värtan utgiven till Värtans IK:s 50-årsjubileum 1974 finns en flygbild (sid 30) med just samma byggnad på. Av övriga fotografier i boken att döma tycks det vara så att ett foto av arbetsstyrkan (vare sig det gällde hamnen, gasverket eller elverket) var ganska vanligt på den tiden (runt 1920).

2000-05-17, 10:01
Svar #7

Hans Anemalm

Tack för värdefull information, dessutom har jag fått många fina uppslag!
 
Visst Lena, detta med dokumentering av sitt material är oerhört viktigt, bara en så enkel sak som ett datum på baksidan skulle varit till stor hjälp. Något att tänka på för oss ”nu levande” kanske?
 
mvh/Hasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna