ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ölmstad, Hovaskog ca 1928  (läst 1946 gånger)

2009-09-13, 12:04
läst 1946 gånger

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Vill bara dela med mig av denna underbara bild från Hovaskog, Ölmstad, Småland.
Den bör vara tagen ca 1928 och föreställer det äldre paret Lars Johan Larsson (f. 1852) och hans hustru Matilda Johannesdotter (f.1859) samt deras dotter Annie Larsdotter (f. 1890) och Annies make Axel Johansson (f. 1886)
Pojkarna är Annie och Axels söner; Nils, Rune, Karl-Erik och Gunnar
 
Catrin Axelsson
,

2009-09-13, 17:27
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bodde de gamla i stugan till vänster? Härligt för barnen att ha sina morföräldrar, så nära.
 
I min mammas föräldrahem, så flyttade man till det lilla båtsmanstorpet på samma tomt för sommaren, för att kunna städa vinterbostaden. På vintern bodde morfadern där, men jag vet inte hur de låg alla, när mormodern var i livet. Då var de mormor, morfar, mamma, pappa, morbror och min mamma, som skulle samsas i ett hus med sal, kammare och kök, plus då torpet med kammare och kök. Salen var ju inget att räkna med på vintern, då man inte höll den varm.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2009-09-13 20:37)
Ann-Mari Bäckman

2009-09-13, 18:21
Svar #2

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Hej Ann-Marie
Ja, de äldre flyttade ut till den lilla stugan då Annie o Axel tog över det större huset.
Det måste ha varit en stor tillgång för alla att leva så.
Apropå båtmanstorpet du berättar om så upphör jag aldrig att förvånas över hur man generellt lyckades få ihop det rent praktiskt med sovplatser och allt, inte minst vid sjukdomar.
Å andra sidan så hade man ju inte så mycket att välja på.
I dag måste alla barn ha egna rum men ändå så längtar så många av oss ut till sommarhus/husvagnar mm när vi får vara nära varandra...
/Catrin

2009-09-13, 20:35
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, så tycker jag att det var en trygghet, att ha ett syskon att dela rum med. När jag blev för stor att krypa ned i mammas säng, när jag drömde mardrömmar, så kröp jag ned i syrrans säng.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-09-13, 20:53
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Catrin för att Du delar med Dig av denna bild! Den skulle suttit fint i Ölmstad sockenbok och jag hoppas Du låter Ölmstad hembygdsförening ta del av den, om Du inte redan gjort det. Gården som vi ser är Hovaskog 1:2, som var släktgård sedan 1862. 1960 såldes gården till lantbruksnämnden och kom att ingå i Johan Larssons förvärv av hela Hovaskogs by. Kanske kan det vara roligt att veta att Hovaskogs by omkring år 1900 var en av de största byarna i Ölmstad socken. Med drängar och pigor inräknade bodde där omkring 50 personer. Idag är husen frånsålda för sommarbruk och jordbruket styrs från annat håll. I enlighet med moderna, rätt diskutabla ortnamnsregler existerar därför inte Hovaskog officiellt. Byn tillhör numera Ånaryd. (Ölmstad sockenbok, sid 197)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-14, 12:15
Svar #5

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Hej Olle
Kul med lite extra info om Hovaskog.
Tack  
Jag mailar dig privat ang Ölmstad Hemb.förening
 
/Catrin

2009-09-23, 08:45
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har dålig kunskap om Småland och dess byggnadskultur och ingen som helst kunskap om detta område men gör ändå några reflektioner.
 
För mig är det en gård med en äldre sommarstuga och en nyare storstuga.Sommarstugan kom att bli använd som undantagsstuga för den äldre generationen. Den äldre stugan har det typiska utgående dörrar men fått lite moderna dubbeldörrar kanske på 1880-talet (1880-1915) och saknar egentlig bro. Det som är märkligt att bilden inte visar någon hängränna, ens över dörröppningen (träränna).
 
Stora stugan har en riktig brokvist som byggts ca 1910 (1890-1920)och hela framsidan med kompletta takrännor av zink eller galvad plåt.  
 
En fruktträdgård skymtar i bakgrunden och blomsterrabatterna är placerade som fina inslag utan att finnas mot husväggen. Möjligen att en pionplanta står mot väggen mot gamla stugan (det syns inte om det är något avstånd eller inte). Det visar att man fortfarande var så rädd om husen att man inte planterade något mot husväggen. Det finns lite av tendens till ett mera borgerligt sätt att ordna rabatter och planteringar.

2009-09-23, 10:06
Svar #7

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Hej.
Denna stuga kallas undantag, ditt den äldre generationen flyttade när den yngre tog över gården.

2009-09-29, 17:47
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske det kan vara intressant för läsarna att få de uppgifter om detta Hovaskog 1:2 som finns i verket Sveriges bebyggelse (1956).
 
Släktgård sedan 1862. Trä 1862, 4 rum, 1 kök, 2 hallar, rest 1955 El, avl.
Flygelbyggn., trä 1867, 2 rum, 1 kök.
 
I det här fallet har troligen flygelbyggnaden byggts just som undantag, men det finns exempel i Ölmstad socken på att den tidigare huvudbyggnaden blev undantag eller drängstuga och man byggde ett nytt ståtligt hus. Ölmstad skattegård bebyggdes på detta sätt 1860. Man kan fortfarande bese det huset, fast på en helt annan plats i Sverige, nämligen på Lovön utanför Stockholm. Observera att det troligen är samme snickare som förfärdigat verandan här.
 
Det Björn skriver om sommarhus har jag aldrig hört talas om i norra Småland; Vore intressant om någon kan kommentera detta med sommarhus ... och dess utbredning.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-09-29 18:03)
Vänligen,
Olle Elm

2009-09-30, 20:26
Svar #9

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Min svärfar, som är den yngste av pojkarna på bilden har skrivit följande berättelse om fotot ovan:
Foto taget 1927 från gården längst i norr i den gamla byn Hovaskog, Ölmstad socken.
Byn består av fyra små gårdar. På bilden sitter mormor och morfar Mathilda och Johan Larsson.  
Står gör mamma Annie och pappa Axel Johansson samt vi fyra barn, pojkar mellan 7-2 år.
Mormor och morfar bodde i undantagsstugan.
Alla gårdens hus var omålade och grå.
Rätten att bo där i sin livstid liksom hur mycket ved, potatis, mjöl mm som de skulle ha årligen finns inskrivet i köpekontraktet som finns bevarat.
1928 föddes vår syster Ingeborg. Tyvärr svårt handikappad, kunde hon aldrig gå eller tala. Hon levde tills hon var åtta år.
Vilket arbete i det tysta, inte minst av mamma som fick klara sig utan bekvämligheter som vatten, ”slask” etc utan något stöd från samhället.
Vi fyra pojkar gick (några år samtidigt) i skolan i Ölmstad. Skolvägen var cirka 5 km åt varje håll och vi skulle ha matsäck med oss i våra ryggsäckar.
Skolan var måndag-lördag och på söndagarna gick vi till söndagsskolan.
När vi kommit upp i tonåren bar de två äldsta ut Jönköpingsposten till cirka 100 gårdar, en runda på ungefär två mil, sex dagar/veckan.
Vi vill med bilden hylla våra förfäder, och våra föräldrar som trots svårigheter lyckades ge oss en god och lycklig barndom
 
Hälsningar
Catrin Axelsson

2009-10-07, 21:30
Svar #10

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Sommarhus finns i Hälsingland och kanske andra ställen norrut. I Småland och kringliggande provinser är det undantagslöst undantag eller undantagsstuga. Det fungerade så, att när äldste sonen (eller eljest den som skulle ta över gården) var gammal nog att ta vid, så flyttade den äldre brukaren ut i undantaget. Kontrakt skrevs också, så att undantaget med säkerhet skulle fungera (med naturaprodukter och tillsyn), även om den som tagit över sålde gården, vilket inte var så ovanligt (han fick ju ta lån för att ersätta syskonen, i regel, och ett par dåliga år var nog för att göra slut på marginalerna).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna