ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Promenad 1924?  (läst 734 gånger)

2011-02-25, 22:32
läst 734 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Bifogar här en bild som kan vara från Flisby,Småland. Enligt uppgift så är bilden från 1924 men både uppgiftslämnaren och jag är osäkra, då vi tycker den ser äldre ut. Vad tror ni?
Årstiden är ju ganska somrig i vilket fall.Guje


2011-02-26, 09:28
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Trevligt att se den här typen av barnvagn.
 
Lite svårt att datera bilden. Kvinnans klänning är rätt så kort. Om jag kollar i Kropp och kläder av Broby-Johanssen, så började klänninglängden att bli kortare 1924. Tidigare gick den ned till fotvristen.
Ann-Mari Bäckman

2011-02-26, 11:20
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
För mig är den verkligen udda. Jag har aldrig sett något liknande förr. Att det fanns barnvagnar överhuvud taget, var det så vanligt? Jag tycker det ser ut som det sitter någon form av extra hjul eller möjligtvis en ringklocka på det högra vagns-benet, från kvinnans håll sett(som för övrigt kan vara min farmor).
Att det är av trä kan man ju se,hemmagjord kanske?  
Bilden är mycket trevlig.

2011-02-26, 14:06
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är fler barnvagnar:  
barnvagn
Ann-Mari Bäckman

2011-02-26, 16:58
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Känns lite hemmagjord på något sätt.
Borde vara någon sorts hjul på de två främre benen.
De ska väl minska risken att hela ekipaget tippar över framlänges om man råkar stöta i marken.
Just konstruktionen gör att jag tycker det verkar hemmagjort. Verkar inte helt genomtänkt. Förstorar man bilden så syns även det andra hjulet på det närmsta benet.
 
Lasse

2011-02-26, 17:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den kanske fungerar så här: Man tar tag i handtagen och då rullar vagnen på de främre och det stora hjulet. När man släpper ned skacklarna/handtagen så stöder sig hela ekipaget på de bakre pinnarna och hjulen. Inte var det väl så tokigt, eller?
Ann-Mari Bäckman

2011-02-26, 23:16
Svar #6

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
När jag tittar på de andra barnvagnarna(länken) tycker jag de på något sett ser mer moderna ut,jämfört med den här. Benen ser inte lika långa ut men visst  sitter det ett hjul på främre ochså,som du nämner Lasse. Nu ser jag det.
Din teori Ann-Mari är inte så tokig;),riktigt bra.
Jag tycker den är lite rolig! Jag skrev inte att min farfar var möbelsnickare men så var fallet, därav min teori i första inlägget om den kunde vara hemmagjord. Hans grej var nog inte riktigt barnvagnar men det blev kanske billigt.
Jag får då tro att detta kan vara 1924 och att det är min far som ligger i denna hemmasnickrade vagn och att det är farmor som står där. Pappa var född i april 1924 så det kan ju stämma och albumet kommer ursprungligen därifrån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna