ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olivedal(?), 1902 - stämplat i Sommen (Säby sn?)  (läst 986 gånger)

2003-10-21, 12:02
läst 986 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett kort avstämplat i Sommen 1902 och med Gott Nytt års hälsningar till Chicago. Är det någon som kan identifiera Olivedal(?) och människorna?  

Länken till Tradera är http://www.tradera.com/auction/aid_3481374 och det är inte jag som säljer  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-05, 16:56
Svar #1

Utloggad Maj Thunberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-06-08, 06:23
    • Visa profil
Utav min far(Harry Arnström) har jag fått veta detta.
Huset på fotot är Olivedal som ligger ungefär 7 km söder om Boxholm 3 km norr om samhället Sommen. På 30-talet beboddes det av familjen Törnqvist. ”tant” Anna och ”farbror” Törnqvist, som jag tror var Annas far samt Sven Törnqvist som var Annas son. Jag tror Olivedal såldes på 40-talet möjligen till ett äldre par Friberg?    På en kulle söder om Olivedal ligger det som fram till början av 40-talet var Hester skola. Väster om Olivedal, på andra sidan gamla vägen ligger gården Broby.

2005-11-06, 12:43
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Maj och hälsa Din far!
Hoppas någon Sommen-samlare-forskare ser vad Du skrivet. Dessa privattagna kort är nästan omöjliga att identifiera utan lokal kännedom. Lägger in en länk under Säby också.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-04, 16:03
Svar #3

Utloggad Tommy Isgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 00:10
    • Visa profil
    • tommyisgren.st
Hej! Diskussionen ovan har ju några år på nacken men,eftersom min fru har anor från trakten,Hester,Olivedal,Broby etc.är jag nyfiken om fler uppgifter har kommit fram. Hälsn.Tommy.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna