ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gust. Gran... Bryggeri - Västervik?  (läst 901 gånger)

2003-12-09, 21:12
läst 901 gånger

Jan Johansson

Ett vykort som är stämplat Västervik 13/2 1912. Låg bryggeriet i Västervik, och vad var det fullständiga namnet?
 



2003-12-09, 21:46
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Tror jag kanske 'har något' här med hjälp av CD'n Sveriges befolkning 1890..
 
Det finns en bryggare Gustaf Frefrik Gran?r i Oskarshamn, som har en son som också heter Gustaf.. Antingen så är kortet från Oskarshamn eller så hade de verksamhet även i Västervik (eller att sonen flyttade på sig). Firmanamnet kan förstås komma från både fadern eller sonen.
 
Namnet Gran?r ser väl ut att rymmas rätt lagom bakom Caf?skylten; Grans blir för kort, och något Granbom/Granberg osv. ryms ju inte alls..  
 
 
Familjen 1890:
 
Qvart. Najaden 187 - 233. N:o 192.
Oskarshamn
Gustaf Fredr. Gran?r 1846 Högsby (H), Bryggare
Anna Kristina Lindgren 1843 Mönsterås
Karl Gustaf Gerion 1873 Kristdala
Anna Maria 1875 Oskarshamn
Johan Sigfrid 1878 Kristdala
Hulda Sofia 1881 Kristdala

2003-12-10, 09:40
Svar #2

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:35
    • Visa profil
Hej,
 
Jag tror att jag har funnit huset ovan i kanten på en bild i Sven Kjellgrens bok Sekelskiftets Västervik s.29 (Natur&Kultur 1980). Man ser bara gaveln till höger och så mycket av framsidan att man kan läsa GERI på skylten. Bokstäverna ser likadana ut, samt att det är en port till höger precis som på ovanstående bild, huset ser helt likt ut. Men grinden och dekorationen ovanför måste vara ombyggd.  
 
Bildtexten lyder:  
Om man gick längs Hamngatan vid sekelskiftet kunde man få den här utblicken över Grönsakstorget och Fiskarhamnen.
Till vänster ställde Spritbolagets hus sin gavel mot den förbipasserande och där bredvid stack ett svagdricksbryggeri fram sin (...)
Bilden är tagen medan hamnskjulen i kvarteret Fläsklösa ännu fanns kvar och innan Saluhallen var byggd.
 
- dvs före 1911. Bryggeriet låg alltså vid sidan av Spritbolaget, till vänster om detta, vid Grönsakstorget, om jag har förstått det riktigt? Huset i nämnda bok låg i Södra kv, men jag vet ej vilket nummer.  
 
mvh Pernilla

2003-12-10, 09:47
Svar #3

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:35
    • Visa profil
Gravsten-sök:  
 
Län Kalmar län  
Församling Västervik Sankta Gertrud  
Sten nr 25  
Efternamn Granér  
År 1899  
Fritext Övr. Släkt: Sigrid - Anna- Hulda - Erik Granér - Alla d. vid segling på Gamlebyviken  
Fam-grav 5  
Registrerare Tjust Släktforskarförening  
 
Sigrid skall antagligen vara Sigfrid?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna