ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vílka är det strävsamma paret från anno datzumal?  (läst 1870 gånger)

2004-08-10, 17:56
läst 1870 gånger

Utloggad Krister Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Känner någon igen paret på bilden? Bakgrunden tror jag är kyrkan i Öved.


2004-08-11, 10:38
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Krister!
 
Kan paret vara från någon av öststaterna? Jag frågar med tanke på att kvinnans schal är knuten på ett sett som var mycket vanligt i Estland till exempel.
 
Mvh
Ann

2004-08-11, 10:56
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om man jämför med denna bild (http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~longstrom/oved.jpg) verkar det troligt att det är Öveds kyrka de står vid.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-08-11, 13:42
Svar #3

Utloggad Anna Mannerstråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 18:47
    • Visa profil
Bilden är (i mina ögon) definitivt tagen framför Öveds kyrka. Jag misstänker också att det snarare är mor och son än ett gift par. Den gamla/åldriga damen verkar vara betydligt äldre än mannen på bilden. I anläggningen kring Öveds kyrka ligger till höger (om man tittar in i bilden) ett ålderdomshem, som om jag inte missminner mig fortfarande är i verksamhet. Det är inte helt omöjligt att den äldre kvinnan bodde där och bilden är tagen vid ett besök. M v h Anna

2004-08-12, 12:01
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Här är ett gott exempel på varför vi svenskar inte ska oja oss över de muslimska kvinnornas hucklen av idag!

2004-08-12, 14:03
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Att kvinnor, kanske främst ur arbetarklassen, förr i Sverige bar hucklen är många gamla bilder bevis för. Jag har en gammal bild från tiden runt förra sekelskiftet, som är intressant även ur andra aspekter. Den gamla kvinnan vid öppna spisen tittar mycket intresserat, lite avvaktande och frågande inför fotografen. Jag tycker bilden säger så mycket om den tid som varit.  Bilden har jag fått av fotodatabasen i Sollefteå, och kvinnan kommer från Sollefteåtrakten. Om jag inte minns alldeles fel är kortet taget, som sagt, runt förra sekelskiftet.  

2004-08-12, 14:20
Svar #6

Janne Svensson

Kvinnorna förr bar inte hucklen för att det var förbjudet att visa håret, det är en viss skillnad.

2004-08-12, 20:42
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Min farmor bar till vardags ett huckle som dolde håret ända till sin död 1966. Hon var inget undantag utan följde med de flesta av sin sin generation på landsbygden i Jämtland en mycket gammal tradition. Denna tradition härrör sannolikt från tiden när gifta kvinnor enligt lag inte fick visa sitt hår offentligt. Det förbudet förefaller, enligt följande citat, även ha gällt gravida kvinnor. Niellß gunderßenn Westerhus haffde besouffuet Sinn festemòe for bròlupet och gick met oben haar (min understrykning) thill Kiercken, der fore Sounet och gaff till Kongl: Maijtt pendinge ________ viij dlr. [Fogderäkenskaper för Jämtland/Härjedalen 1622-1623, Riksarkivet]. I en bok av Jonas Frykman - Horan i bondesamhället (1977) - vill jag minnas framföras att nämnda kvinnokategori var ålagda att bära en viss typ av huvudbonad. Jag kan just nu dock inte återfinna boken i mina hyllor och är därför osäker vad som gällde för det plagget.

2004-08-12, 21:08
Svar #8

Monica Johansson

Krister! Jag vet inget om fotot.
Jojje, spontant…. Blev inte din jämförelse en aning spontant gjord? Eller är den medvetet omedveten?
Ja, hucklen.Vad är det för ord?  Huvudkläde. Att kläda huvudet.
Tack Anita för den talande bilden. Det var smutsigt…..Hon klädde huvudet mot smutsen och för smutsen.
Kvinnan vid Öveds kyrka klädde huvudet med en alldeles ren vit duk. Mannen hade en mössa.  Kvinnan hade ingen sorts mössa.
Kvinnan skylde (höljde, döljde) sitt huvud när hon gick in i Guds boning, mannen blottade sitt huvud (tog av huvudklädet).
I lutherska kyrkor inträder kvinnan idag med blottat huvud.  
Det handlar inte om håret, den handlar om kvinna – man, i gudens boning – och utanför.
Och varför skulle kvinnans huvud döljas?
 
Och jag hade aldrig kunnat gå i skolkök 1950 om jag inte hade först sytt ett huckle i skolslöjden som skulle skydda mig (skylda mig) från smuts och maten från smuts. Och inte heller hade jag burit ett huckle som blev tonårsmode efter filmen Prinsessa på vift med Audrey Hepburn omkr 1956 (?).
Karl Göran, du bekräftar vad det rörde sig om. Jag har också läst den boken - tidigt i mitt släktforskande. Jag vill nog mena att vi kommit långt ifrån detta idag - men att vi skall förstå historien.
Vänliga hälsningar
Monica

2004-08-13, 10:43
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Huckle, en sammandragning av huvudkläde. Har använts sedan 1655.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2004-08-13, 20:14
Svar #10

Bengt Andersson

Anna  Du har helt fel om mor och son Det är vi karlar som bara ser yngre och yngre ut. Det är på fru och barn man ser att man blir gammal, i spegeln blir jag bara yngre.

2004-08-14, 10:02
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Monica! Du talar om kvinnans skyldighet att bära huckle i kyrkan förr av religiösa skäl. Jag antar att det är helt riktigt. Ett känt bibelcitat, som jag just nu har glömt, använde  de frireligiösa i början av deras epok, för att förmå kvinnorna att bära huvudbonad. Detta försvann så småningom och numera är det väl lite kuriosa om någon i de frireligiösa församlingarna använder hatt av det skälet. De muslimska kvinnorna använder sina chadoror av religiösa skäl än idag.  Att kvinnor förr i Sverige bar hucklen i vardagen var helt klart också av andra skäl än religiösa. Bl.a. av traditionella och praktiska skäl. Vid högtider bar gifta och ogifta olika typer av huvudbonader, för att visa skillnaden i deras civilstånd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna