ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syjunta?  (läst 1280 gånger)

2013-12-13, 13:50
läst 1280 gånger

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil


 
 
Jag har även lagt in den här bilden i Porträttfynd, men känns som den passar bättre här då man kan se mer detaljer när den är i större format.
 
Den ingår i ett fotoalbum som har tillhört min morfars farmor och farfar som bodde i Spelvik, Södermanland. Morfars farmor ANNA Matilda Hagström (f Bogsta 1857, d Lunda 1902) står längst upp till höger. De övriga har jag ingen aning om vilka de är. Jag tycker det är väldigt märkligt att bilden är tagen av Hermine Hagman i Helsingborg eftersom Anna bodde i Södermanland och såvitt jag vet aldrig rörde sig speciellt långt hemifrån. Flera av kvinnorna finns med på enskilda porträttbilder i albumet och då är de tagna av fotografer i Nyköping, främst August Kling. Kunde det vara så att fotografer reste runt i Sverige och fotograferade?
 
Bilden är tagen efter 1888 eftersom Anna bär sin vigselring (hon gifte sig då). Jag har hört bland släkten att hon ofta vistades inne i Nyköping och sydde för att få ihop mer pengar till familjen. Kan det vara nån slags syjunta?
 
Kvinnan på övre raden näst längst till vänster bär en halsbrosch där det antagligen står Minne. Var det vanligt med sådana smycken?
 
Jag är väl egentligen intresserad av allt som kan tillföra information om bilden. Kan man se på kläderna vilken social klass de tillhörde? Ålder? Var pojkarna i övre radens klädstil vanlig? Finns det släktband eller vänskapsband mellan personerna? Andra detaljer?
 
Tack på förhand!

2013-12-13, 15:44
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot är typiskt för tiden kring 1890. Se kvinnornas svarta krage, med brosch i halsen. Småflickorna var gärna pojkklippta då.
 
Kan man inte anta att personerna är ungefär i samma ålder (utom barnet)
Ann-Mari Bäckman

2013-12-13, 16:12
Svar #2

Utloggad Annika Norrby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-12-13, 16:12
    • Visa profil
Ja, det var vanligt att fotografer reste runt under sommaren och tog bilder som de sedan gjorde i ordning i sin ateljé under vintern. (Min morfar (född 1871) och hans far var fotografer och jag vet säkert att morfar gjorde sådana sommarturnéer)

2013-12-13, 16:18
Svar #3

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil
Aha så då är det inte helt omöjligt att bilden är tagen i Södermanland fastän det står Helsingborg på den? Det hade gjort saker och ting mer logiska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna