ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktträff på Bjärehalvön  (läst 2091 gånger)

2004-02-08, 20:58
läst 2091 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Här är en bild från en släktsammankomst. Bilden är tagen vid Mauritz Carlssons gård i Ramsjö - jag gissar att årtalet är kring 1905-10. Ett antal personer har jag identifierat men kanske kan jag få hjälp med fler?
 


 
 
Framför trappan sitter gårdsägarens far Nils Carlsson, sjökapten född 1835. Därefter Johanna f. Andersson 1844 i Starby och hennes man Olof Persson, riksdagsman född 1839 i Rya.
 
Längst till höger, i skägg syns gårdsägaren själv. Mauritz Carlsson, född 1875 i Ramsjö. Bakom honom syns riksdagsmannens son - spannmålshandlare Carl Persson, född 1868. Carls fru Elin, född Söderman 1872 står till vänster om Carl.
 
Längst till vänster står Mauritz brorson Kutte som var jurist. Första kvinnan från vänster är min farfars mor Gunilda, född 1871 som dotter till riksdagsmannen Olof och hustru till mannen med halmhatten - min farfars far Gotthard Ellerstrand.
 
Till höger i dörröppningen står Olofs son Per Hjalmar, född 1879 och känd för att han drev en lanthandel i Ängalag under 66 år! Mellan 1901 och 1967.
 
Till vänster om flickan med hatt syns Mauritz syster Hulda.  Ovanför Gotthard med halmhatten syns en annan Hulda, född 1882 som yngsta dotter till riksdagsmannnen Olof.

2004-04-09, 12:27
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ytterligare  efterforskning har gett några nya namn.
 
Längst till vänster är förmodligen en brorson till Mauritz som hette Gunnar (som i sin tur hade en bror vid namn Gustav, kallad Gutta). Till höger om honom står Fritz som var son till Mauritz syster Hulda.
 
Längst till vänster vid räcket - kvinnan med barnet - är en dotter till riksdagsmannen Olof. Hon kallades Ninni och var Mauritz fru.
 
Till vänster om Carls fru Elin står Elins dotter i ett tidigare äktenskap - Sigrid.
 
Om någon har anknytning till någon i bilden är det kul om ni hör av er!

2004-04-09, 12:45
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ytterligare en bild med delvis samma personer fast tagen senare och på ett annat - okänt - ställe.
 

 
Längst bak under taket står Axel Persson som hade Höjagården och var gift med Olga (en av riksdagsmannens döttrar), okänd kvinna och därefter Carl Persson som fanns på tidigare bilden bakom mauritz.
 
Framför från vänster står eventuellt Ninni, Mauritz syster Hulda, okänt barn, min farfars mor Gunilda och sedan Cecilia Persson Rydmarck som var syster till riksdagsmannen Olof på tidigare bilden och som ägde Kassagård i Ausås.
 
Därefter Elins dotter Sigrid, Per Hjalmar (Per i Ängalag), Elin (Carls fru) och Olga som alltså var en av riksdagsmannens döttrar och gift med Axel på Höjagården.
 
Barnet framför Olga med sjömansdräkt är förmodligen hennes som Sven Arnold och till höger därom ytterligare en son - Axel.
 
Övriga är okända liksom platsen.

2004-04-09, 14:19
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2004-04-24, 23:37
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ännu en bild med delvis samma människor. Denna tror jag är tagen mellan 1899-1911.
 


 
 
Den gamla damen i mitten längst ner tror jag är Olu Svensdotter, född 1818 i Össjö, död 1911 i Starby. Till höger om Olu är hennes dotter Johanna Andersdotter, född 1844 i Starby, och där bakom är Johannas make, riksdagsmannen Olof Persson.
 
Snett bakom och till vänster om Olof står Gotthard Ellerstrand. Två steg till höger om Johanna sitter Johannas dotter och Gotthards maka Gunilda.
 
Längst bak till höger tycker jag liknar Mauritz Carlsson som varit med på bild ovan?
 
Bland de övriga bör finnas fler av Olus barn och barnbarn. Men vilka?
 
Information om vilka som kan vara med finns här:
 
http://w1.431.telia.com/~u43104325/Slakt1/0001/1_488.htm

2004-04-26, 15:13
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ytterligare en bild har dykt upp, med delvis samma gamla bekanta...
Den här gången daterad till våren 1907.
 

 
Stående med plommonstop är riksdagsmannen Olof Persson, framför honom sitter hustrun Johanna Andersdotter och till höger om Johanna deras dotter Gunilda. Barnet i Gunildas knä är nog dottern Daga, född 1905.
 
På marken sitter Gunildas barn (min farfar) Gunnar, född 1899 och hans syster Vivica, född 1902. Tredje barnet är okänt.
 
Mannen till vänster i keps är förmodligen Gunildas make Gotthard Ellerstrand.
 
Övriga personer, liksom gården, är okända.

2004-04-29, 23:07
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kanske kan tyckas tokigt att fortsätta detta då ingen kommenterar men strängen har faktiskt gett mig en kontakt som hjälpt mig och nog kommer att hjälpa mig mer - så jag fortsätter...
 


 
 
Bakom bänken finns idel bekanta - tror jag. Jag gissar på att det är Carl Persson, hans hustru Elin, Carls syster Hulda och Elins dotter Sigrid.
 
På bänken sitter två andra bekanta - Olof och Johanna. Sedan kommer någon jag gärna skulle vilja identifiera. Hon finns på fler av mina gamla bilder.
 
Kan det vara någon av Johannas många systrar? Eller någon av Olofs systrar?

2004-04-29, 23:10
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
För nog är detta samma dam som på bilden ovan sitter till höger om Johanna?
 



2004-04-30, 09:42
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anders,
 
Damen till höger på bänken, måste vara samma som kvinnan med boken.
Hon har ju lite speciell mun.
 
Trevlig Valborg - Eivor

2004-05-08, 22:58
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har fått ytterligare hjälp (det lönar sig att lägga in bilder här även om svaren kommer andra vägar...).
 
Det är alltså bilden en bit ovanför med gamla Olu i mitten på nedersta raden. Tillhöger om Olu satt alltså Olus dotter Johanna som har maken Olof ovanför sig.
 
Till höger om Olof Persson finns hans döttrar Ida, Hanna och Olga. Till höger om Olga, hennes make Axel som hade Höjagården.
 
Till höger om Johanna kan möjligen hennes äldsta dotter Augusta sitta. Därefter döttrarna Gunilda och Christina, kallad Ninni.
 
Längst bak till höger Ninnis make Mauritz, tv därom okänd, sedan kan det vara en ogift handlare i Starby - Nils Petter - som blev krympling efter att ha ramlat av ett hölass.
 
Någon som vet mer?

2004-05-08, 23:03
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag nämnde att en av damerna längst ner kan vara Augusta. Jag har ett annat foto på henne. Kan någon bedöma om dessa är samma person?
 


   


2004-05-13, 20:12
Svar #11

Nils Henriksson

Bilderna på damerna 2004-05-08, 23.03. Det är inte sama person. Till höger ses Augusta Månsson född Andersson, dotter till Anders och Olu och min mormor. Jag har några kort som kan vara av intresse i sammanhanget.

2004-05-13, 20:18
Svar #12

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för hjälpen Nils!
 
Ännu en trolig identifiering. På bilden som jag anger som tagen mellan 1899 - 1911, med gamla Olu i mitten längst ner, finns en herre med lite lustigt utseende längst bak, trea från höger.
 
Det är förmodligen Olus äldsta dotter Carolinas (född 1839) äldsta son Nils Peter. Han föddes 1862-03-13 i Starby, var krympling efter att ha ramlat av ett hölass och handlare i Starby. Min farfars far Gotthard som på bilden står till vänster om Nils Peter arbetade i unga år hos honom.
 
Jag sedan fick plats i butiken
Hos Nils Petter hemma i byn
På den blev jag icke besviken
Fick sälja båd kaffe och gryn
 
Kanske finns Nils Peters syskon med på bilden? Fyra syskon hade han, födda mellan 1865 och 1878.

2005-01-16, 11:00
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Femte bilden uppifrån. Huset med spröjsat halvmånformat fönster på taket är Karsefors Walskvarn i Ysby, Halland.
Till höger om Gunilda, med dotter i knät sitter förmodligen Gunildas syster Ninni, också hon med barn i knät. Till höger om Ninni ytterligare en syster - Hulda.
 
Annan bild på Karsefors Walskvarn:

2005-04-21, 19:31
Svar #14

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Hej Anders Ellerstrand!
Har med stort nöje studerat de fantastiska bilderna från Ramsjö och idag också besökt en nutida ättling till Mauritz Carlsson, Christina Andersson, och fått veta mer om alla personerna. Hon berättade att hon varit i kontakt med dej och gett alla uppgifter hon hade och hon sade också att just nu har varken hon eller du möjlighet att gå in på nätet och lägga till uppgifter.  
Jag ville bara berätta detta för Rötter-läsarna så inte fler än jag börjar springa hos Ramsjö-bor för att försöka leka detektiver!!

2005-04-21, 21:13
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Hej Gunhild!
Tack, det var en bra påminnelse för mig att själv hälsa på Christina. I morgon skall jag till riksdagsmannens barnbarn som fyller 88!
Anders

2005-12-29, 11:19
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Damen ovanför sittande med bok i knäet är med stor sannolikhet Johanna Nilsdotter

2009-03-07, 10:25
Svar #17

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Bilden från Hovsmölla längre upp, tagen våren 1907 har jag nått i stort sett ända fram med. För identifiering av samtliga personer kan man läsa denna artikel:
 
http://proveniens.ifokus.se/Blogs/?MessageId=8e56ab18-85fb-4ee8-b78c-fbfa5550386 c

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna