ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skåne, Österlen-familj - när är bilden tagen?  (läst 626 gånger)

2006-09-09, 14:49
läst 626 gånger

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Hejsan,
Har fått möjlighet att scanna in min mormors fotoalbum. I albumet finns detta kort som är i mycket dåligt skick. Det verkar mycket äldre än övriga kort. Mormor föddes i Stiby 1901 och hade sju syskon, men detta kortet verkar äldre.
 
Familjen stämmer bra in på min mormors mors familj från Östra Tommarp
Fader: Anders Persson född 1826
Moder: Else Åkesdotter född 1830
Barn;
Swen född 1855
Anna född 1858
Christina född 1865
 
Kan detta vara rimligt??? Kortet borde vara från cirka 1870-1873 isåfall??? Ser kortet ut att vara så gammalt, eller luras jag av det det är i så dåligt skick?
 



2006-09-10, 08:54
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Bodil!
 
Vilket fint kort! Visst är det som du säger, att man kan lätt luras att tro, att kort är äldre än vad det är, om det är blekt.
 
Bland fotograf L O Lundmarks kort i Umeå finns bl a en pojke född 1866. Pojken ser ut att vara i 5-6 års åldern. Så det kortet skulle då vara taget i början av 1870-talet.
 
Hans stil och klädsel liknar barnens på din bild. Så nog kan detta vara de personer du tror det är.
 
Är det lagomt stort för att läggas in i Porträttfynd? Jag vet inte hur man fördröjer åldrandet på kortet, men har man en kopia på nätet, så åldras ju inte kortet och man har det kvar så länge det inte händer något med databasen. Det är vad jag tror.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-11, 20:49
Svar #2

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Tack Ann-Marie för ditt svar!
Jag tror och hoppas du har rätt i att kortet kan vara så gammalt. Jag har aldrig lagt in något i Porträttfynd tidigare, men ska kolla om mitt kort håller måttet.  
 
Tack än en gång!
 
Mvh Bodil J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna