ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjömannen Johan Möller i Helsingborg  (läst 673 gånger)

2004-12-14, 21:40
läst 673 gånger

Utloggad Louise Lindehoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 11:39
    • Visa profil
Johan Möller gifte sig 27/8 1897 med min mormors mor Ida, Lovisa i Helsingborg
 
Tillsammans hade de tre barnen Jenny, Leila och Ragnar. Johan förliste på havet runt 1912, 1913.
Han efterlämnade då fru och tre barn.
Vid flera tillfällen tror jag mig ha fått tag på Johan Möller, men det har aldrig varit min Johan. Känner du igen honom eller vet var jag skall leta. Alla upplysningar är av intresse.
 
Mvh Louise L

2004-12-15, 17:55
Svar #1

Sofie Lindström

Hej Louise,
 
Jag såg i DDSS att det fanns en sjöman Johan Fredrik Möller född i Fanefjord (Danmark)ca 1860, gift med Johanna Andersson f. 1862 i Helsingborg. Johanna Andersson arbetade i Köpenhamn på bla Jernbanerestaurangen i ett par omgångar före 1880 då hon och Johan Fredrik Möller gifte sig. de fick två döttrar som båda dog som små. I husförhörslängd för Helsingborgs stad begär Johan Fredrik Möller 1886 attest till Köpenhamn för sin hustrus räkning. De står i 1890 års folkräkning båda som obefintliga i Helsingborg. Jag har ingen aning om var de tog vägen. Kanhända återvände han till Helsingborg och gifte om sig om Johanna Andersson dog?  
 
Långsökt? Kanske har du redan kontrollerat detta spår?
 
Lycka till med ditt letande.
mvh
Sofie

2005-01-01, 21:23
Svar #2

Utloggad Louise Lindehoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 11:39
    • Visa profil
Tack Sofie.
Näe jag har faktiskt aldrig tänkt att det kunde vara så.
Men jag ska kolla, för det kan ju vara såsom du förslår, man vet aldrig. Visst lite långsökt, men men...
Mvh Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna