ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända personer, Färs Härad, Tolånga, Vanstad eller i närheten  (läst 1739 gånger)

2014-10-06, 15:17
läst 1739 gånger

Utloggad Staffan Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2017-04-17, 16:11
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha hjälp med identifiering av personerna på kortet och tidbestämning. Mannen infälld längst upp till vänster i bilden är min mormors far, Anders Kristiansson, född 20 jan 1866 i Lövestad och död 27 maj 1956 i Vanstad. Jag tycker att han liknar den äldre mannen i mitten av gruppfotot. Kan det vara samma man? I så fall är troligtvis fotot taget i trakterna av Lövestad, Näsby, Vanstad, Tolånga eller Vollsjö. Jag tycker inte att jag kan känna igen någon annan person på bilden. Fotot kommer från en avliden släktings fotoalbum. Någon som känner igen någon person på bilden?
 



2014-10-06, 16:23
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
jag skulle tippa att gruppfotot är från 1919 eller 1920-talets början. Kan mannen i mitten vara ca 70 år? I så fall född ca 1850. Nu skulle tydligen mannen vara född 1866, alltså ca 55 år på fotot. Är han det? Jämför öronen! Inte så olika varandra.
Ann-Mari Bäckman

2014-10-06, 17:02
Svar #2

Utloggad Staffan Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2017-04-17, 16:11
    • Visa profil
Tack för tipsen!  
Jag tycker också att öronen på männen liknar varandra. Det ena står ut lite mer än det andra och de är lite långa och har liknande form.  
Håller även med om att mannen på det stora fotot ser ut att vara 65-75 år och då skulle fotot vara från 1930-talet och det kan väl inte stämma? Det är kanske inte samma man? Får kanske hoppas på att någon känner igen någon av personerna.

2014-10-06, 17:46
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det är nog inte helt omöjligt att han bara var ca 55 år gammal på det stora fotot. Förr i tiden såg man äldre ut än vad vi gör idag. Lite konstigt dock att du inte känner igen någon av de andra. Kvinnan till vänster om honom bör vara hans hustru, alltså din mormors mor - om man jämför med hur folk brukade placeras på foton förr i tiden. Ser på dödskivan att hon dog 1919, så kanske fotot togs strax innan hon dog? Hon bör då ha varit ca 51 år gammal. Har ett foto på min mormor på hennes 60-årsdag och med våra ögon sett så ser hon mer ut som om hon var 70-75 år då.

2014-10-06, 18:41
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En annan fråga att beakta. Är det verkligen en skillnad på 35 år mellan bilderna på männen?
 
Jag vill inte säga att jag har rätt, men när det gäller bedömning av mäns och kvinnors ålder på dessa gamla kort, så tycker jag att jag ofta hamnar rätt. För den skull bör man inte fastna vid min bedömning, den kan vara fel.
Ann-Mari Bäckman

2014-10-06, 19:11
Svar #5

Utloggad Staffan Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2017-04-17, 16:11
    • Visa profil
Hej och tack för ert engagemang Ann-Mari och Carin!  
 
Har tyvärr inte sett några foton från den sidan av släkten mer än fotot av Anders Kristiansson och ett av min mormor Anna så jag har inte mycket att jämföra med. Min mormor föddes 1904 och dog 1939. Bifogar mitt enda foto på henne.  
 
Ni som är duktiga på att hitta likheter, kan det vara hon som står bakom den gamle mannen på det stora fotot? Om fotot är från 1919 ska hon vara 15 år på bilden. Själv tycker jag inte det är så likt men jag är å andra sidan inte speciellt bra på att se likheter.  
 
Min mormor hade en syster och två bröder och det stämmer ju med de som står i närheten av min ev. mormor. Ang. mannens ålder är jag själv bara riktigt säker på att Anders Kristiansson är 90 år på den infällda bilden från 1956.  
 
Jag får tillägga att jag inte är säker på att det är släkt till mig på gruppfotot men mycket verkar ju onekligen att stämma in.  
 
 



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna