ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konfirmationskort, Börringe i Skåne  (läst 933 gånger)

2001-11-12, 19:09
läst 933 gånger

Monica Bjerkeus

Jag har efter min släkting Astrid Forsberg, f. Nilsson fått ett stort antal fotografier. En del fotografier föreställer, vad jag skulle tro, konfirmander i Börringe, Skåne. De är förmodligen konfirmationskamrater till Astrids man Alfred Forsberg, f. 1900, så det är tidigt 1900-tal.  
Känner Du igen någon av personerna på bilderna?
 
 
 
 

2001-11-12, 19:52
Svar #1

Monica Bjerkeus

Det gick lite fel med tre av fotografierna förra gången. Här kommer de.

 

2001-11-14, 18:53
Svar #2

Fredrik Blomquist

De tre nedre kan vara hans konfiramtionskamrater,de bilderna är tagna på 1910-talet. De båda övre flickorna är äldre, bilderna är tagna på 1890-talet.

2001-11-14, 21:08
Svar #3

Monica Bjerkeus

Fredrik,
Ja, det blev lite fel i texten i hastigheten. De två övre korten kan omöjligt föreställa hans konfirmationskamrater, vilket du riktigt påpekar. Kläderna m.m. avslöjar att det är 1800-tal.  
Dock kvarstår faktum att samtliga är okända för mig. Det trista är att jag har ett ca 30-tal liknande bilder med okända konfirmationskamrater. Endast på ett kort står det Minne af Confirmationen på baksidan. De avbildade bör dock samtliga ha kommit från Sturup eftersom Alfred växte upp där.

2007-03-03, 15:01
Svar #4

Utloggad Ingrid Leinehed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2021-03-25, 11:39
    • Visa profil
jag söker ett konfirmationskort från gustafs församling i börringe från år 1918. min far axel nilsson är med där. namnet på en annan konfirmand är sjöland jag undrar också om det finns någon cd för födda, vigda och döda över personer från börringe. min far var född 1903-05-24 i björkesåkra

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna