ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Villa Titania, Tyringe (Skåne)?  (läst 2398 gånger)

2003-02-21, 18:49
läst 2398 gånger

Björn Nilsson

 
Hej,
 
Jag undrar om det är någon som skulle kunna berätta något med om denna villa som antagligen finns eller fanns i Tyringe, Skåne? På en bild stod det ”Villa Titania” och på en annan ”Villa Gullebo”, trots att husen är identiska. Jag vet att en Fru Pernilla Lundberg, f. Nilsdotter (1843?1844?-1921) bodde här vid ett tillfälle tack vare ett efterlämnat vykort adresserat till: ”Fru Pernilla Lundberg, Villa Gullebo, Tyringe” från julen 1913.
 
Tack på förhand,
Björn

2003-02-21, 18:52
Svar #1

Björn Nilsson

Ursäkta, här kommer bilden:

2003-02-21, 22:06
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Björn!
När jag ser huset så tänker jag i första hand på pensionat eller liknande i.o.m. att det är skyltat, tror inte att det är allt för vanligt på en villa. Sedan var väl Tyringe känt för sina kurbad, alla kanske inte hade råd att bo på det stora komplexet, så det fanns kanske billigare alternativ. Bara vad som slog mig när jag såg bilden.
Med vänlig hälsning Sari

2003-02-22, 01:49
Svar #3

Björn Nilsson

Hej Sari!
Tack för ditt inlägg, jag hade också kunnat tro att det hade varit ett pensionat nu när du säger det, speciellt eftersom familjen Lundberg bodde väldigt mycket på hotell. Pernilla Lundbergs äldsta dotter (Josefina Lundberg) t.ex. bodde flera månader i streck på Röstånga Gästgivaregård, Hotell Wictoria i Båstad m.fl. Men just eftersom den här villan är belägen i Tyringe så haltar resonemanget eftersom Pernilla Lundbergs yngsta dotter (Therese Kark) var ägarinna till just det stora kurhotellet i Tyringe. Jag ska ändå försöka se om jag hittar ett pensionat som hette ”Villa Titania”. Är det någon som kan bekräfta Saris misstankar? Eller vet någon nått annat om villan?  Tack,
 
Björn

2003-02-22, 09:52
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Björn!
Kanske tillhörde villa Titiania kurhotellet som ett slags sidobyggnad, kanske för att utöka kundklientellet, eller för att öka attraktionen med att skaffa en byggnad vid t.ex. sjö eller liknande. Jag kanske är helt ute och seglar...Hänger det något på verandastaketet eller är det stolparna som gör så att det ser ut som det? Det kan väl aldrig vara postlådor:~)
 
Mvh Sari

2003-02-22, 11:46
Svar #5

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:15
    • Visa profil
När jag sökte på Villa Titania på Evreka, så blev det flera träffar på Kalovary vary, dvs. den kända kurorten Karlsbad och då som kurortshotell. Inspirationen kanske kommer därifrån när man sätter namn på villan i Tyringe?

2003-02-22, 13:01
Svar #6

Björn Nilsson

Sari,
Tack för ytterligare info, jag har som sagt inte själv en blekaste aning om villan tillhörde någon Lundberg eller om den som du föreslår är ett pensionat. Jag har kollat dagens pensionat i Tyringe och då finns det inget med just det namnet. Men vad hade man kunnat vänta sig när det snart gått hundra år. Jag vet faktiskt inte vad det är som hänger över staketet, verkar ju lite konstigt om de alla skulle vara brevlådor
 
Siv,
Tack för namnorienteringen, jag var själv innan inne på samma sak, fast jag gick direkt till mytologin. Therese Karks (född Lundberg) make Rudolf Kark, verkar faktiskt ha haft problem med lungorna och tillbringat många månader i t.ex. Davos, Schweiz. Det vet jag tack var en mängd brev postade därifrån. Karlsbad? Menar du den kurorten som ligger i dagens Tjeckien?
 
I vilket fall som helst kan man ju undra varför man senare byte till Gullebo, eller var det tvärt om? Ja alla funderingar och goda idéer är välkomna, jag postar här under en bild på Villa Gullebo, och den är ju i mina ögon identisk med Villa Titania. Tack!
 
Björn

2003-02-22, 15:31
Svar #7

Ingrid Clenman

Hej!
Jag gissar att det är en av villorna som låg (ligger?) i anslutning till sanatoriet i Tyringe. Jag har inte själv sett dem, men liknande villor finns i Ramlösa Brunn. Man kunde hyra eller köpa en villa och somliga familjer hade råd med riktigt stiliga villor. De flesta var stora som den på bilden. När villan bytte ägare, bytte den nog namn också ... Titania var det nog inte många som gillade. Den senare bilden visar klart ett privat hem med staket och flagstång.
Ingrid

2004-11-07, 11:52
Svar #8

Kristina Berglund

Hej! Jag vill visa hur huset ser ut i dag, november 2004, och samtidigt påminna om att man aldrig skall ge upp i sin släktforskning. Det kan ta år innan man kan nysta upp sina lösa trådar, men rätt som det är så händer något!
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa till med historien runt villan, som ligger på Danmarksgatan i Tyringe. Däremot gränsar Kurhotellets ägor i sydost till detta hus, så visst kan det ha varit så att ägaren till Kurhotellet också hade detta hus i sin ägo, vilket i så fall stämmer med teorierna ovan.
 
Jag bor i närheten av Kurhotellet och det finns många vackra hus runt omkring. Väldigt många av dessa har också namn.
 

2004-11-07, 12:21
Svar #9

Kristina Berglund

Jag hittade det här vykortet på en berömd svensk internetauktionssite (än så länge utan bud, men eftersom auktionen avslutas inom kort kommer det nog igen).  
 
Här syns huset tydligt och därmed även bevis på att jag svamlade i mitt tidigare inlägg. Villan ligger sydväst om Kurhotellet och inte i något annat väderstreck!
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna