ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Serrander i Örebro  (läst 1898 gånger)

2010-12-25, 13:14
läst 1898 gånger

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Just ingen gåta, men ändå en bild jag vill dela med mig av.
Den här bilden tror jag är från före eller år 1874. I mitten sitter en kvinna och en man. Det känns som om bilden handlar om i första hand just dom. Resten av personerna är deras ganska jämnåriga vänner.
 
Om denna min hypotes stämmer så är bilden tagen i Örebro, på ett gäng unga örebroare. På farmors bifogade lapp har hon skrivit vad alla heter. Allt kan jag inte tyda.
 
Paret i mitten gifte sig 10 oktober 1874 i Örebro. Hon heter Jenny Matilda Augusta Lindqvist född 1853, dotter till kamrer Lars Johan Lindqvist och Charlotta Matilda Georgina af Trolle.  
Han heter Johan Otto Mauritz Serrander född 1848, son till kontraktsprosten i Asker, Johan Erik Serrander och Carolina Charlotta Lovisa Wester.
 
De är min farmors Annas föräldrar. Otto ser lite kaxig ut med sin Napoleonhand instucken under västen. Han blev snart nog rejält flintis. Tillsammans fick de 8 barn mellan 1875 och 1896. Redan 1897 dör Otto. Jenny lever ända till 1940.
 

2010-12-25, 13:34
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Undrar vad de små rosetterna på männens kavajer betyder?
 
Det är ett 1870-tals foto. När jag ser dessa frisyrer som kvinnorna brukar ha, brukar jag tänka 1878, men naturligtvis är det åren omkring, för jag vet inte exakt när de blev moderna.
 
Tydligen är kvinnan i mitten brudklädd. Vad har hon för dekoration i håret?
Ann-Mari Bäckman

2010-12-25, 14:04
Svar #2

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Hade man inte kalas i samband med lysningsdagarna? Kan rosetterna ha med det att göra? Å andra sidan var Otto god vän med bröderna Gumaelius, vilket förmodligen innebar en hel del socialt umgänge kring liberala idéer, folkbildning och därmed små klubbar kring gemensamma ideal. Kanske skulle det visas på nåt sätt, med en rosett på slaget.
Jenny har som en vit liten hätta på huvudet.Hur jag än använder förstoringsglas så ser jag inte tillräckligt med detaljer.Bilden jag har, är säkert en kopia på en kopia, så kvalitéen är därefter. Känns inte riktigt som ett bröllopsfoto.Förlovning kanske?

2010-12-26, 12:35
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Den kaxiga Napoleon-handen i kavajslaget är rätt vanlig på foton från den tiden.
Det är möjligt att den helt enkelt uppmuntrades av fotograferna, för att minska
risken för skakningsoskärpa...
 
Reproduktioner var rätt vanliga (medelst avfotografering av fotot), så det är mycket troligt kopia av en kopia som du säger.
 
Skriv gärna upp de namn som du kan tyda...  

2010-12-26, 13:55
Svar #4

Utloggad Ann-Christin Hallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:36
    • Visa profil
    • www.stortmode.se
Roligt att få se bilden. Min morfars mormor Anna Teresia f 1854 var syster till Otto Serrander. Troligtvis är det hon eller någon annan syster som står i raden över mellan festfolket. Detta tror jag eftersom hon är ganska lik henne på bilden.

2010-12-26, 14:02
Svar #5

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Namnen på personerna
Ni får gärna hjälpa mig att tyda namnen.

2010-12-26, 15:14
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag gör ett försök:
 
Stående:
Elof Gust Gyllander
järnh Lindberg
Aug:a Ulmgren
telegrafist Östenbeck(?)
Ulla G-s
Jul. Elgerus (?)
Alma Hedberg
postm. Syk.
länsman? August Nylén
lärare Ada...tus Falk
 
Elin Lundroth
I.. Lindqvist
Aurore pettersson (Oscar P...s dotter)
Ma och Pa
Therese Serrander
Eva L..lindh
Ann-Mari Bäckman

2010-12-27, 10:19
Svar #7

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Tack Ann-Mari
Jag tycker mig se ett kommatecken efter Elof och kollar mina antecningar. Otto hade en ett år yngre bror som hette Elof, jag tror det är han.  
Andra sittande damen från vänster heter Lindqvist, förmodligen en syster till Jenny. Möjliga systrar är antingen Agnes Johanna Georgina född 1849 04 20 i Wermdö eller Lovisa Anna Maria född 1851 05 07 i Wermdö.
Damen som sitter till höger om Otto är hans lillasyster Anna Theresia född 1854 01 20.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna