ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är detta? Någonstans i fjällvärlden .....  (läst 2341 gånger)

2008-11-19, 23:33
läst 2341 gånger

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil

...ovanför Vilhelmina, men var? Jag får så många olika, välkända men ändå glömda ortsnamn i huvudet när jag tittar på gamla bilder. Ett av dem, som dyker upp här är Kultsjöluspen, men har egentligen ingen aning!  
Ska ta mig en titt på en karta sedan och leta efter dylika uppdämda forsar.
 
Den sura minen på den unga damen, beror på att jag ännu inte riktigt hämtat mig efter pappas förtvivlade utrop, när jag nyss tappade hans sista bit hemtillverkade getost (fådd av hans kusin Astrid, hos Strömbergs uppibacken i Malgovik!) ner på den sandiga, barr- och myrtäckta marken! Fick följa med och hämta vatten för att bli glad igen, men tyckte det såg konstigt ut i vattenhinken...små,små djur som simmade runt! Fnitter! Vilka minnen man har!
 
Ninnie
...campare sedan födseln!

2008-11-20, 21:27
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det framgår verkligen av din min, vad du tycker om situationen!
Ann-Mari Bäckman

2009-01-24, 01:43
Svar #2

Utloggad Anki Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2011-09-03, 21:47
    • Visa profil

2009-03-06, 00:37
Svar #3

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Åhh...tack! Det måste kollas! Låter absolut bekant! Bullerforsens brus!!?

2010-08-18, 22:34
Svar #4

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Denna bild av Björkvattnet tecknades för ca 80 år sedan av min mormors syster Hulda Rutberg. Hon reste i norra Norrland för att kontrollera stavning av ortnamn på kartan, varför det är svårt att nu bestämma vilket Björkvatten det rör. Kan någon med hjälp av gårdarna i bildens högra del komma med tips?


2010-11-07, 14:54
Svar #5

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Jag har en längre tid försökt få klarhet i var byn/sjön Björkvattnet ligger, eftersom jag har en teckning som min mormors syster Hulda Rutberg gjort, hängande (teckningen, inte Hulda) i mitt rum. Har länge trott att den skulle vara från Lappland då hon var där flera somrar som ortnamnsforskare. Nu har jag sett att det finns ett Björkvattnet även i Nederkalix och med hennes anknytning dit kan man också tänka sig det alternativetet, frånsett att det väl inte finns så många fjäll i Kalix? Det jämtländska alternativet har jag hittills uteslutit. Bilden återfinns på Anbytarforum » Gamla bilder » Bildgåtan - Geografiskt indelade » Bilder från Lappland » Byggnader och miljöer » Var är detta? Någonstans i fjällvärlden ..... Trevligt om någon ville ta en titt och se om det går att känna igen något även om det bör ha varit dryga 80 år sedan landskapet avbildades. Mvh Jan Danielsson, Kosta

2010-11-07, 17:52
Svar #6

Utloggad Bengt Lundbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2011-01-09, 00:18
    • Visa profil
Hej Jan!
Har tittat på din fina teckning från Björkvattnet. Björkvattnet ligger ett par km från Vitvattnet som förr var Jvg-station för bl-a personbefordran.Vitvattnet ca 2 mil norr om centralorten Kalix. Sjön kallas nu Stor - Björkvattnet och har ett berg på ca 4 km avstånd (Sockenberget) men som bara är 210 meter högt. På bilden ser det mera ut som ett fjäll och några sådana har vi inte i kommunen. Hade för mig att jag har hört Björkvattnet nämnas från Jokkmokks området. Kollade upp detta med en renskötare men det ända han kunde komma på var Björkholmen och Björknäs på ett par ställen i Jokkmokks kommun. Har ett svagt minne från min lumpartid att en kille kom från Björkvattnet som hade anknytning till Vindelälven. Vet inte om det här underlättar för Dig - men önskar lycka till i sökandet./Bengt

2010-11-07, 19:54
Svar #7

Utloggad Rune Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 08:42
    • Visa profil
Hej Jan
Enligt Sv. släktforskarförbunds CD Svenska ortnamn 1999, finns två gårdar i Kalixtrakten som heter Björkvattnet. Däremot finns det fyra sjöar och två bebyggelser som heter Björkvattnet, i Jämtlands län. Om det är fjäll i närheten bör det vara Frostviken, Strömsund eller Kall, Åre som är hetaste kandidaterna.
mvh  / Rune

2010-11-07, 22:06
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Gårdsgruppen har likhet med hur gårdarna är belägna i Björkvattnet i Nederkalix. Kan hon ha förhållit sig så fritt till motivet att hon lagt till fjället för effektens skull?

2010-11-07, 23:43
Svar #9

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Hej Bengt, Rune och Göran!
Tack för ert intresse. Ledsen om jag trasslat ihop trådarna, men det är nog rätt att flytta inläggen eftersom bilden tydligen inte entydigt kan härledas till Kalix. Jokkmokksområdet vore troligast med tanke på vad jag hört om hennes resor men jag har inte stött på namnet där. Men eftersom jag har en släkting, som kommer från Jokkmokkstrakten ska jag fråga henne om möjliga tips. Jag har också kontakt med en person i byn Björkvattnet vid Hemavan som lovat att visa bilden för dem som bott länge i trakten.  
Min far tillbringade en längre tid i Vitvattnet under kriget, och eftersom tavlan alltid funnits i mitt hem skulle jag tro att någon, t ex Hulda själv, då skulle ha sagt att det är i dom trakterna pappa är. Det vore inte heller likt Hulda att dubbelexponera bilden - den konstnärliga friheten skulle nog skurit sig med hennes förkärlek för exakthet som forskare.  
Jag får väl jaga vidare och om det blir flera inlägg blir det på den tråd bilden finns. Tack återigen! Jan

2010-11-08, 00:15
Svar #10

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Göran: Jag kan inte få upp ditt inlägg enligt:
Postat av Göran Stenberg den söndagen 07 november 2010 - 16:00:Hej! Se mitt inlägg under Bildgåtan.  
Beror det på att jag lyckats få bilden heltokig då jag lade in den? Mvh / Jan

2010-11-09, 18:58
Svar #11

Erik Holmlund

Jan> Jag tror det kan vara Björkvattnet i Hemavan/Tärnaby-området på din målning. Högfjällsområdet omkring påminner om Tärnabys Björkvattnet. Byn skulle kunna vara Vallenäs och dalen mellan två berg bakom byn skulle kunna vara där Gejmån rinner ner från högfjället ner i Björkvattnet.

2010-11-09, 19:06
Svar #12

Erik Holmlund

På den översta bilden på denna sajt ser man ett foto från utbyggnaden av Gejmån, som är taget på andra sidan sjön Björkvattnet, alltså andra sidan jämfört med där jag tror din målning kan vara gjord. På samma sida som grävningarna utförs skymtar ett mindre öppet landskap en liten bit bortanför trädtopparna. Jag tror att det också kan vara Vallenäs man skymtar där.
 
http://www.storumansajten.se/REPORTAGE/VATTENFALL/GEJMAN.htm

2010-11-11, 20:26
Svar #13

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Erik; jag har försökt kommentera detta för ett par dagar sedan men det har tydligen försvunnit ut i cyberrymden. Jag håller med dej om att det verkar vara rätt plats. Det kan möjligen gå att spåra var Hulda kan ha befunnit sig då hon arbetade för Rikets Allmänna Kartverk i Norrbotten 1925-28 och Ortnamnskommittén 1930-32. Tyvärr har båda institutionerna upphört eller förvandlats, men i något arkiv borde det gå att vaska fram troliga platser. Allt under förutsättning att hon åstadkom detta under sina forskningsresor och inte under någon privat rekreationstripp.
Då jag skulle försöka hitta en trolig riktning i bilden upptäckte jag att det som jag tolkat som en spegling i vattnet av en solnedgång, midnatssol eller månsken saknade motsvarighet ovanför skogen.

2010-11-13, 16:41
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil

2010-11-15, 21:35
Svar #15

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Tack alla! Det tycks som att vi hittat den rätta sjön nu. Jag får väl åka upp och kolla till sommaren för att se en vacker trakt som jag ännu inte varit i. / Janne i Kosta

2010-12-16, 21:46
Svar #16

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
En liten kommentar kring Hulda Rutbergs arbete: Hon arbetade med ortnamnsuppteckningar i Nederluleå, Piteå, Älvsby, Överluleå, Nederkalix och Råneå tingslag samt Luleå stad och granskade kartbladen Boden SV, NV, SM och NM. Allt enligt uppgifter jag fått från Institutet för språk och folkminnen i Uppsala. Det verkar som hon inte varit på tjänsteresa då hon gjorde teckningen, i alla fall om vi utgår från att den visar sjön vid Hemavan/Tärnaby. Trevlig helg! Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna