ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nattavar folkskola?  (läst 1219 gånger)

2009-08-17, 14:51
läst 1219 gånger

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Städar i Statsgeologen Fredrik Svenonius gamla bildförråd. Bakpå denna bild har han skrivit: Månne Nattavara Folkskola? Skulle vara intressant att veta om han har rätt.

2009-08-17, 15:28
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Det är extremt likt den nuvarande hembygdsgården f.d. skolan i Nattavaara
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5008433
en teckning av samma skola
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=3996
 
Lasse

2009-08-17, 18:12
Svar #2

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Tack för det intressanta svaret, jag håller med. Så välbevarad skolan verkar vara. Nu till ett diskussionsinlägg som kanske skulle ha passat i något annat forum: Vad gör jag lämpligast med detta lilla foto? Jag har inga barn, och det finns inga planer på att någon ska överta arkivet, min enda målsättning är att göra kvarlåtenskapen lite hanterlig för kommande generationer och ibland måste jag därför rensa. Det har hänt att jag sålt handlingar på Tradera t ex, det känns som om de då hamnar i intresserade händer.  
Det finns ju också alternativet att spara fotot, det tar inte mycket plats. Eller tror ni att Hembygdsföreningen i Nattavaara har någon möjlighet och intresse av att förvalta fotot?
 
m v h
 
gunhild

2009-08-17, 22:58
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunhild!
 
Jag tror absolut att en hembygdsförening skulle vara intresserad. Jag har den känslan att de allt mer börjar intressera sig för gamla kort. Så var det inte förr, då lagrades bara de inlämnade korten, utan att någon brydde sig särskilt om dem. Nu i grevens tid, då det kan finnas någon kvar, som ev kan lämna upplysningar om inlämnade kort, har man fått upp ögonen öppna över brådskan, att fråga de som ev finns kvar som kan lämna upplysningar.
 
Varför inte själv välja var korten ska hamna. Om du inte har någon, som är intresserad av dina kort, är risken stor att de bara slängs, den dag du inte finns mer.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-08-18, 15:43
Svar #4

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Om inte annat är nog länsmuseet intresserat - och har dessutom perfekt miljö - av att få förvalta ett sånt fotografi.
 
Finns det fler bilder från Norrbotten i samlingen?  
Jag letar med ljus och lykta efter foton som togs i Tornedalen före 1925/30. De är relativt fåtaliga jämfört med andra landsändar.

2009-08-25, 11:59
Svar #5

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Ja det finns fler bilder från Norrbotten tror jag - är osäker på landskapstillhörigheten på orter som t ex Nautanen, Lopasjärvi m fl. Har även Hermantorp som jag med hjälp av en jättelik brevsamling kanske kan identifiera,tror kanske det är nära Lindesberg och inte Norrbotten. Jag sänder dem till dej snarast, måste sortera lite först. Tack för ditt tips om Länsmuseet! Jag har tackvare Fredrik Svenonius upptäckt det underbara Norr . Tornedalen tror jag inte det finns några i min samling, som endast omfattar hans familjära bilder. Alla hans övriga 1000-talet glasplåtar lär ha skänkts till Aattje -museet i kvikkjokk (rätta mig om jag har fel) som jag känner den gode Fredrik så ligger plåtarna i kuvert där han skrivit motivet utanpå. Jag har erbjudit ordföranden i Aatje-museet en donation att bekosta en scanner för glasplåtar, men har inte fått något svar. Så leta där!!! Vore intressant att höra hur det utfaller.

2009-10-08, 22:21
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ser på Tradera att några av stadsgeologens alster är ute till försäljning.
 
Hur gick det med länsmuseet?
Ann-Mari Bäckman

2009-10-22, 17:47
Svar #7

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Ja, det är jag som säljer sådant som inte berör min släktgren.
Dessutom har jag nu fått kontakt med en arkivarie på Ájtte Svenskt fjäll- och samemuseum i Jokkmokk (inte Kvikkjokk). som hade uppmärksammat min fråga om Fredrik Svenonius på aforum.genealogi.se  
Museet har en samling med glasplåtar av Fredrik Svenonius som donerats dit 1988. Just den bilden som finns med på den sidan har de dock inte.  
 
Man kanb vända sig till:
Gertrude Kuhmunen
arkivarie
Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum/Duottar ja Sami musea
Box 116
962 23 JOKKMOKK
0971-170 22

2009-10-22, 21:22
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Gunhild! Vad bra att det är du själv som säljer materialet.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna