ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröllop? Järvsö? eller bara fest, midsommar typ!  (läst 1816 gånger)

2005-06-13, 15:10
läst 1816 gånger

Ingrid Lindström

Hej!
Har hittat en massa negativ efter mina föräldrar 1920-30 tal skulle jag tro.
Vill nu här på anbytarforum ha hjälp att identifiera några av dessa.
Hästar, militärer och bröllopsskrinda? Var? Järvsö kan vara en gissning? stugan eller ladan?

Tacksam för all hjälp
Ingrid
Arboga

2005-06-14, 08:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Nog ser huset ut att vara ett boningshus, en s k helkorsbyggnad. På gavelns övre våning ser det ut att vara rullgardiner halvt nerdragna för fönstret. Såvida det inte är något annat som blänker i fönstret. Hade man skorsten på en lada och var körde man in höet? Att huset inte är målat, behöver inte betyda att det är en lada.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-15, 05:00
Svar #2

Ingrid Lindström

KOMMENTAR Ingrid  
Det borde jag tänkt på att det var skorsten på stugan, helkorsbyggnad är det någon speciell byggnadstyp för Hälsingland? att husen inte var målade var inte så ovanligt förr.

2005-06-15, 07:22
Svar #3

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Några iakttagelser/funderingar från mig:
 
* Den främsta hästen ser ut att ha någon slags dekor på sitt betsel (osäker på om det heter så, länge sedan jag red).  
  Kan det vara en förridare?
 
* Det ser ut som att det står folk längs vägen och huset och tittar på, vilket kan betyda att det var någon större tilldragelse?
 
* Det ser även ut längre bak i tåget som att det går poliser med cyklar bredvid skjutsen med en ljus och en mörk figur.
 
* Personen som står på trappan (?) vid huset ser ut som en präst?

2005-06-15, 09:38
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Jag vet inte om den sortens byggstil var särskilt utmärkande för Hälsingland. En korsbyggnad innebär att huset är indelat på längden och tvären med väggar som bildar ett kors. En helkorsbyggnad har ett mittparti med förstuga och förstukammare omslutet av två väggar med två rum på vardera sidan om detta. En liten lektion om husbyggnader, som jag hämtat från Byggnadstradition i Västernorrland :-) Ju rikare man var ju större kunde man bygga sitt hus, annars fick det väl bli en enkelstuga, ett litet torp.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-15, 09:43
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag antar att du kanske inte är så intresserad av huset, men det slog mig att det är underligt att det finns bara en skorsten på huset. Det borde finnas en på varje sida, annars går det inte att vistas i den högra delen på vintern.
Ann-Mari Bäckman

2005-06-17, 05:44
Svar #6

Ingrid Lindström

KOMMENTAR Ingrid.
Ann-Mari jag är intresserad av allt på detta kort som troligen min far tagit på 1930-talet, så fundera på bara.
Helena intressanta iaktagelser de stämmer bra med vad det står i nedanstående mail.
 
Fick detta mail om bilden i dag:
Hej!
Jag tror att fotot är taget i Bäck, Forsa, Hälsingland. Vita huset till vänster är i så fall det fd. sanatoriet eller vad det var och i mitten  
längst bak skymtar Folkhögskolan. Om jag har rätt handlar det om invigningen av Forngården på 1930-talet.
Klicka på länken för att se en liknande bild.
http://www.forsaforngard.nu/skolprojektet/shop/shopbild/produkter.asp?motivkategori=festlighet
 
Mvh Håkan Blank

2005-06-17, 08:57
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Jag är fortfarande fascinerad av att i dessa avlånga hus endast fanns en skorsten i ena gaveln.
 
Om man tittar på husen i Forsa forngård och Heds fastighet, så har sängstugan och barstugan bara en skorsten.
 
Det betyder att man kunde bara värma upp och laga mat i den ena halvan. Varför inte i den andra halvan? Nyttjade man då bara en del av huset på vintern?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-17, 18:14
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag tycker inte att det är så konstigt med skorsten. Jag skulle tro att det är en bagarstuga med bakugn. Allt det övriga är visthus där dom förvarade bröd och slakt.
Mvh Martin B

2005-06-18, 05:34
Svar #9

Ingrid Lindström

Tack alla för engagemang om att lösa denna bildgåta. Nu kan vi dock konstatera att gåtan är löst. Kortet är från invigningen av Forsa Forngård Hälsingland på 1930-talet (1933) Efter tips om att ett liknande kort fanns på nedanstående länk så har jag med förstoringsglas kollat bilderna mot varandra och kan då konstatera att det är 7 st förridare på båda korten, sedan följer vagnen med en vit och svart figur, man ser också att det är en mörk och en vit häst i början av tåget och att det är två kvinnliga förridare på båda korten, hästarnas färg stämmer likaså ryttarnas kläder.  
 
Det vita huset till vänster är fd. sanatoriet och i mitten längst bak skymtar Folkhögskolan.  
I täten på kortegen är det en man med vita  
ärmar och ljusa byxor på båda korten, det är Johan Olsson (Jan Jans Lill-Johan).  
http://www.forsaforngard.nu/skolprojektet/shop/shopbild/produkter.asp?motivkategori=festlighet

2006-10-24, 12:56
Svar #10

Cajsa Thornberg

Hej!
En enda o kort fråga.Kan det möjligen vara någon regent på genomresa i landet-s.k.Eriksgata?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna