ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Banvaktstuga Ljusdal?  (läst 2505 gånger)

2003-12-19, 18:15
läst 2505 gånger

Ingrid Lindström Bengtsson

Hej!  
Tror att detta är en banvaktstuga på bilden men är inte säker Det står 155 eller L55 på gaveln på stugan.Kan vara Ljusdal.  
Varligger stugan i så fall?  
 
På bilden är det banvakt Nils Johan Bengtsson f1854-12-15 och troligen några av hans barn kanske flickorna Jenny och Viran Elvira Bengtsson och pojkarna Karl och Per Johan.  
Någon som vet?  
Men det viktigaste är gården  
Hälsningar Ingrid



2003-12-19, 18:20
Svar #1

Ingrid Lindström Bengtsson

Hej! Ingrid igen  
Bilden på banvaktstugan kom inte med  
Här är den.

2003-12-19, 22:28
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Enligt folkräkningen 1890 [Sv. Bef. 1890] var han banvakt i Ljusdal på en adress Wälje - och Välje ligger vid Hennan längs stambanan norr om Ljusdal, så det verkar väl stämma rätt bra..!
 
Familjen ser då ut så här:
 
Bengtsson, Nils Johan 1854 Urshult (G) Far, banvakt
Persdtr, Marta 1861 Järvsö Mor
(Barn), Karl O. 1881
(Barn), Per Johan 1883
(Barn), Ada Vilhelm. Edith 1886
(Barn), Nils Aug Teodor 1889
-alla barnen födda i Ljusdal..
Mvh/Peter

2003-12-20, 14:29
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Ingrid  
Jag har ett särskilt intresse för banvakter och banvaktsstugor och har forskat en del om det.  
 
Stugan på bilden är en typisk SJ banvaktsstuga av 1872 års modell. Den förekom även i en spegelvänd variant och låg alltid - som här - med ena gaveln och ingången vänd mot banan.  
 
Alla stugor hade ett namn och ett nummer. En del namn och många nummer har ändrats genom tiderna.  
 
Varje SJ-distrikt (fem till antalet i gamla tider) hade sin egen nummerserie. Stugor med nr 155 har funnits inom alla distrikten. Av vissa skäl kan vi här i praktiken räkna bort distrikten 1, 2 och 3.  
 
4:e distriktet har haft två stugor med detta nummer. Den första låg vid - och hette också -Rolfsta mitt emellan Näsviken och Forsa, i Forsa församling, väster om Hudiksvall på linjen mot Ljusdal.  
 
Det skedde sedan en omnumrering som medförde att stugan fick ett annat nummer och nr 155 i stället tilldelades stugan Rabo strax söder om Ockelbo.  
 
5:e distriktets stuga nr 155 låg vid Ökvattnet 6 km söder om Trehörningsjö i Ångermanland.  
 
Eftersom du nämnde Ljusdal talar det väl för att din stuga är Rolfsta.  
 
Hälsningar  
Jöran Johansson  
 
PS  
Alla uppgifter om banvakter och banvaktsstugor tar jag gärna emot! Inte minst bilder.

2003-12-20, 21:30
Svar #4

Ingrid Lindström Bengtsson

Hej Peter och Jörgen.
Detta med banvakt Nils Johan Bengtsson verkar att stämma på alla sätt han kommer från Hallaslätt i Urshult till Järvsö 1881 och till Ljusdal 1883  som rallare.  
Blir sedan Banvakt i Välje i Hennan, han gifter sig med Margta Persdotter f1861-02-01 i Bäcken nr 10 Järvsö.  
De får nio barn och flyttar sedan till Rolfsta i Näsviken, för att senare flytta till Ljusdal igen de återkommer 1917 till Rolfsta, där köper dom sig ett torp. Nils Johan dör 1936.  
Tre av sönerna blir kvar inom järnvägen.  
Sonen Per Johan Bengtsson blir också banvakt, Lars Gustav Konrad blir banarbetare och Martin Frithiof Lambert arbetar också åt SJ.
 
Nils Johan var min farfar min far Arthur Bengtsson blir kvar i Rolfsta  
han köper torpet efter sin far Nils Johan och lever där till sin död.
 
Har nog mer kort från banvaktsstugan och andra kort runt om Rolfsta, är du Jörgen intresserad av dessa kort också, så får vi väl komma överens på något sätt hur vi ska göra med dessa.
Vet du om det fanns eller finns några listor på vem som var banvakt på respektive banvaktstuga, så man kan dokumentera tiden.
 
Hälsningar och tack från.
Ingrid

2003-12-21, 13:19
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1652
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:05
    • Visa profil
Per Jonas Nyberg, född 1856 i Viksta, kom 1887 från Ljusdal till Bräcke, där han 1888 kallas stationsförman.  
Var i Ljusdal han bodde kunde jag inte hitta, eftersom församlingsböckerna var så omfångsrika.
Kanske något ljushuvud kan kasta nytt ljus över detta Ljusdalsärende?
Han var 1878 stationskarl i Sthlm, men försvinner sedan från huvudstadens böcker.

2003-12-21, 15:50
Svar #6

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej igen Ingrid
 
Så kul att det blev utklarat vilken stuga som avses. Det är en väldigt typisk beskrivning du ger, hur folk från t.ex. Blekinge, Småland och Värmland tog anställning som rallare norröver, träffade en flicka från bygden och antingen tog henne med sig därifrån eller själv blev kvar på orten, lämnade järnvägen för ett helt annat yrke eller stannade kvar framför som banvakt.  
 
Det finns inga förteckningar som visar vem som bott i en viss stuga utan det blir att gå den vanliga vägen via kyrkböckerna. Vill man däremot se var en viss person varit banvakt så kan man, förutom i kyrkböckerna, titta i personalakter som finns resp. landsarkiv. Där kan man förutom rådata även hitta sådant som om vederbörande blivit straffad genom löneavdrag eller varning för någon försummelse i tjänsten, t.ex. att han inte postat för ett tåg, men även om han erhållit någon utmärkelse. Tyvärr har de akter jag tittat i inte innehållit något fotografi.
 
Jöran
 
PS
Är det katten som sitter vid dörren?

2003-12-21, 20:12
Svar #7

Ingrid Lindström Bengtsson

Nej!
Det är inte en katt vid dörren det är en hund. Blev nyfiken när du hade sett något på trappan det har jag bommat Scannade upp bilden det är en hund, vet inte vart den hör men får väl gräva i detta också
Tänkte på en sak till ställdes banvaktstugorna med gaveln mot spåret för att man innefrån stugan hade bättre koll på tågen när de kom eller...
Kan inte låta bli att bifoga detta kort som aktualliserar detta, här måste tåget synas bra inifrån stugan.
Det måste ju ligga en tanke bakom placeringen av stugan.  
Hälsningar Ingrid
Ps Är det någon som känner igen nån på kortet, hör av er.

2004-05-17, 21:20
Svar #8

Solveig Grelsson

Hej Jöran och ni andra !
Vad roligt att hitta en egen diskussiongrupp kring banvaktstugor ! Jag och min man är lycklig ägare till en fin stuga i Anviken Jämtland. Den ligger mellan Gällö och Pilgrimstad och jag tror att den haft nummer 491 men är inte säker. Stugan är lite tillbyggd så den ser inte riktigt ut som de originalstugor jag sett, bl a den på bilden här. Jag undrar om ni (du Jöran som forskat en del) har någon information om vår stuga. Jag är intresserad av allt och också intresserad av vilka källor man kan leta i. Tacksam för svar

2006-02-12, 13:21
Svar #9

Birger Värnild

Braås.
Hej läsare av denna sida. Jag har ett gammalt foto 1908 av en banvaktsstuga troligen i Småland med vit romb skylt. Numret är 203. Bilden visar järnväg vid sjökant. På sjön sågar man upp is.
Är det någon som kan säga något om detta så är jag mycket tacksam.

2006-02-12, 18:30
Svar #10

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hej Birger!
 
Är du säker på numret 203? Om stugan med det numret låg i Småland så fanns ingen sjö i närheten. Kan det vara nr 208 eller 209? Dessa stugor låg nära en sjö, liksom 216 och 217. Det fanns ju stugor med nr 203 inom andra distrikt också, men utan att ha kollat i detalj vill jag påstå att ingen av dem låg vid en sjö.  
 
Har du möjlighet att mejla över bilden? Det skulle göra det lättare att identifiera stugan. Jag har intresserat mig för banvaktsstugor i många år, samlat uppgifter lika länge och vill väldigt gärna få se bilden för att kunna avgöra vilken stuga det är.  
 
Hälsningar
Jöran Johansson
 
012020122#telia.com (byt ut # mot @)

2013-03-02, 18:46
Svar #11

Utloggad Pierre Gunnarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-06-25, 16:47
    • Visa profil
Hej.
Söker foto på Banvaktsstuga 678 som låg efter Inlandsbanan mellan Sveg - Östersund, närmare bestämt några km söder Röjans station.
Min fader köpte stugan 1957 och blev senare bostadshus i byn Rätansböle, mitt barndomshem.
 
Kan någon ge mig tips om vart jag ev kan söka efter foto på denna byggnad.
 
Vet att en familj Fredriksson bodde där troligen på 40-talet. (Är osäker på årtalet)

2013-03-02, 20:02
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Du kan söka här banvakt
Ann-Mari Bäckman

2013-03-03, 18:54
Svar #13

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil

2013-03-04, 08:55
Svar #14

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Hej Pierre. Är nr 678 på banvaktstugan rätt? Finns banvaktstugor tex nr 550 att söka på http://banvakt.se/sok.php?objekt=550
eller http://banvakt.se/sok.php?objekt som visar bandelar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna