ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När? Vilka? Hur gamla? Foto från Långås, Halland  (läst 1030 gånger)

2006-03-25, 11:45
läst 1030 gånger

Utloggad Christer Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-03-12, 13:03
    • Visa profil

 
Denna bild finns ett fotoalbum, som en gång tillhört min farmor Gunborg Nilsson, Falkenberg. Jag vet inte vilka personerna på bilden är, men det står några handskrivna namn på personerna. Namnen är svårlästa och en del helt omöjliga att tyda. Dock har jag lyckats med följande: från vänster 1) Hanna 2) Troligtvis Minna 3) Troligtvis Anders 4) Kanske Tina eller Fina 5) Oskar.  
Personerna på fotot är troligtvis släktingar till Alma Potentia Persson (född Bengtsson), vars namn finns påskrivet på baksidan av bilden. Text: Alma Potentia Persson, Skogstorp 2, Falkenberg. Alma Potentia är min farmors mor. På framsidan av bilden står också namnet Anna Maria Persson skrivet.
 
Tacksam för tankar om när bilden kan vara tagen och också om hur gamla personerna på bilden är vid fotograferingstillfället. ÄR det någon som känner till vilka personerna på bilden är vore det naturligtvis fantastiskt!
 
Tack på förhand!
/Christer Nilsson, Norrköping

2006-03-26, 22:58
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Det är inte helt lätt att säga exakt när bilden togs, men jag skulle tippa på åren kring sekelskiftet.
 
Personerna ser ut att vara kring 35, med undantag för mannen till höger som ser ut att vara kring 40 och den sittande kvinnan till höger, som verkar vara ca 20-25.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna