ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustru till folkskolelärare i Varberg?  (läst 389 gånger)

2001-02-17, 23:00
läst 389 gånger

Lennart Andersson

Jag försöker identifiera damen på nedanstående bild. Hon fanns i ett fotoalbum bredvid mannen och jag misstänker att det är hans hustru.
Mannen heter Carl Robert Bergstrand, född 1836-06-24 i Varberg, död 1911-08-29 i Varberg. Hans yrke var folkskolelärare.
Hans hustru hette Josephina Mathilda* Gren, född 1848-01-10 i Varberg och död i samma stad 1919-08-29.
Bilden på Carl Robert är tagen 1874 och fler bilder på honom (mellan 1860-1880) och Varberg vid den tiden kan du hitta på
http://hem.fyristorg.com/lottaleman/LLfoto/carl_robert.htm
Som sagt, vem är damen?



2001-04-06, 10:26
Svar #1

Fredrik.Blomquist

Utan att veta något närmare om fotografen W. Ranch antar jag att även bilden till vänster är tagen omkring 1874.
Den ovala bilden med en tunn kant (oftast röd)på papperet är valig 1870-1875, jag har hittils inte hittat någon bild av den typen som är senare eller tidigare fotograferad.
Hennes krage tyder på att bilden är taget några år efter 1870, troligen först 1872 eller senare.
 
Det verkar som damen på fotografiet alla fall är i Matilda Grens ålder.
 
M.v.h. Fredrik

2001-04-27, 13:21
Svar #2

Lennart Andersson

Fredrik, jag har missat ditt svar, därför ingen kommentar förrän nu!
Din beskrivning av kortet stämmer bra och tidsbestämningen är vad jag kommit fram till också med ledning av korten i albumet.
 
Det känns lite frustrerande att inte veta vem hon är!
 
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna