ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datering av Warbergsbild/fotograf  (läst 747 gånger)

2001-05-02, 22:10
läst 747 gånger

Lennart Andersson

Bifogade bild är tagen av Edvard Mathsson, Warberg.
Min fråga är om någan kan datera fotot med hjälp av klädedräkten och/eller fotografen.
 
Kvinnan heter troligen Sofia Bergkvist (efternamnet osäkert) och avled 1922-10-20 i Varberg. Hon var född 1833-04-16. Jag har inte hunnit kontrollera uppgifterna om dödsdatum och är också osäker på namnet!
Hon var gift med en fångvaktare/föreståndare på Varbergs fästning, förmodligen med namnet Bergkvist. Han avled 1894.
Paret har troligen inflyttat till Varberg från Stockholm några år för 1880.
 
 

2001-05-03, 01:52
Svar #1

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
En liten fingervisning, Fotografen Edvard Mathsson etablerade sin atelj? på Strandgatan i Varberg den 1 april 1896.
Mvh Lsn

2001-05-03, 08:30
Svar #2

Lennart Andersson

Tackar för detta Lennart!
Då borde ju bilden vara tagen kring sekelskiftet plus minus tre-fyra år.
Frågan är om kläderna var någon form av sorgekläder (hennes man gick bort 1894)?
 
Lennart

2001-05-03, 09:03
Svar #3

Fredrik Blomquist

Jag tror att bilden är ganska väl infångad tidsmässigt.
Hennes kläder förefaller vara i 1890-tals stil, även om det inte rör sig om några utpräglade modeplagg.
Med tanke på hennes ålder är det dock inte helt otroligt att bilden kan vara tagen ännu några år efter sekelskiftet.
Sättet att tona bilden liknar mer det som förekommer under åren runt 1900.
 
När jag inte kan se fotografiets kant är det svårt att säga något mer, men kanske är bilden så väl daterad som det går.
Är det annars en kabinettsbild/visitkortsbild eller håller den annat format?
 
Beträffande sorgkläderna var det ju vanligt att äldre änkor gick i sorgkläder från mannens död och ända fram till sin egen. (det fanns ju för övrigt flera olika grader av sorg, som utgör ett helt kapitel för sig).
 
m.v.h. Fredrik

2001-05-03, 20:34
Svar #4

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
En gissning: damen på det vackra fotot var  
född  
1922, kanske fotograferades hon inför sin 75  
årsdag 1897?
Mvh Christina

2001-05-03, 21:20
Svar #5

Lennart Andersson

Fredrik, bifogar hela det inscannade fotot som jag har tillgång till (har ej originalet). Kan du läsa ut mer av det?  
 
Christina, tanken var god men du har blandat ihop årtalen, hon var född 1833 och var således 67 år vid sekelskiftet.  
 
Lennart
 
 



2001-05-03, 22:32
Svar #6

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Jag tycker inte att kläderna verkar särskilt sorgesamma, på den stora bilden ser man att tyget är mönstrat, hon har en brosch under hakan och ett bibelord i blicken. På huvudet bär hon en kreation som snarare verkar vara en man har när man vill vara fin. Svart var högtidskläder, inte nödvändigtvis sorgekläder, man gifte sig t.ex. i svart. (Vita brudkläder är ett relativt sent påfund.) Min gissning är att damen fyller 70 år 1903 och att barnen har bett att mor skall gå och ta bild på sig.

2001-05-04, 10:09
Svar #7

Fredrik Blomquist

Ett litet kort inlägg till eftersom jag inte har så mycket mer att tillägga.
Gränsen mellan sorg och högtidskläder är lite svåra att dra exakt, mörka färger som inte är svart brukar kunna tillåtas i dräkter med lägre grad av sorg.
Jag tror faktiskt att hennes klänning kan vara svart mönstrat siden, som får mönstret att se ljusare ut än vad det är (lite svårt att se om det är en sidenklänning, men det ser så ut).
Någon fullkomlig expert på kläder är jag inte, så jag kan inte svara på om den där typen av mössa är något typiskt änkeplagg, men det är helt klart ett plagg för äldre damer, inga andra bar normalt huvudbonader innomhus på 1890- eller tidiga 1900-talet.
 
 
Bilden kan mycket väl vara tagen 1903. Kartongen som bilden är monterad på förefaller vara något ålderdomligare, men å andra sidan kanske Edvard Mathsson 1903 fortfarande hade kvar samma kartongbaksidor i lager som han betällt då atelj?n öppnade 1896.
Det skulle dock även kunna vara hennes 65-års dag 1898.

2001-05-04, 11:36
Svar #8

Lennart Andersson

Intressanta synpunkter från alla!
 
Jag tackar för era inlägg.
 
 
Hälsningar
 
Lennart

2001-05-04, 23:20
Svar #9

Lennart Andersson

Som avslutning(?) kan jag ju nämna att jag nu hittat ovannämnda personer och fått en utgångspunkt att spinnna vidare från.
Damen på bilden är Catharina Sofia* Petersson, född 1833 04 16 i Brännkyrka (AB).
Hennes man hette Johan Fredrik Bergqvist, född 1819 02 20 i Örebro.
De gifte sig 1860 05 16 förmodligen i Sthm.
De hade 5 barn, alla födda i Stockholm och de flyttade från Maria Magdalena till Varberg 1870 11 07.
 
Tack än en gång för de intressanta inläggen. Det ger lite mer liv åt bilden!
 
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna