ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Far och sex söner i Rättvik? Vilka är dessa?  (läst 614 gånger)

2005-05-24, 21:24
läst 614 gånger

Anna Tägtström

Hej!
 
Är det någon som kan hjälpa mig identifiera personerna på fotot. Min id? är att det föreställer en far och hans sex söner. Den yngre mannen till vänster stödjer sig på en käpp. Den nedre delen av fotot är tyvärr bortriven och i dåligt skick, men man kan utläsa att fotografen heter Larsson och har atelj? i Rättvik. Jag har valt att inte scanna in den nedre delen.  
Kortet kommer från ett album som tillhört min farmor och farmor, Ruth och Gustaf Tägtström.
Både framors och farfars släkt kommer från Dalarna. Farmors från Våmhus och farfars från Leksand.  
 

 
 
mvh//Anna

2005-05-24, 22:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det ser inte ut att vara far och söner. De två sittande från vänster ser ut att vara jämnåriga. De övriga verkar vara i samma ålder, men yngre.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-24, 22:45
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
En mästare med fyra lärlingar och två gesäller kanske?  
 
Anna, varför lägger du inte in denna bild i Porträttfynd under Rättvik? Två fotografer Larsson hade atelj? i Rättvik vid den här tiden som fotografiet verkar vara taget (1880-talet). Obs att personerna på bilden inte nödvändigtvis behöver ha något med Rättvik att göra, eftersom dessa tidiga Rättviksfotografer verkar ha rest omkring och erbjudit sina tjänster även i andra delar av landet.

2005-05-25, 22:52
Svar #3

Anna Tägtström

Hej!
 
Jag har nog tänkt tanken att det skulle kunna vara en mästare och hans gesäller eller lärlingar, men jag tycker att flera av de yngre männen är så lika varandra att de nästan måste vara bröder. Min fff, Victor Gabriel Tägtström f 1861 i Övermo, Leksand var skomakare och är egentligen den enda anan från Dalarna som har hantverksbakgrund (om det nu är en ana förstås). Jag har dock inget kort av honom som ung så jag har inget att jämföra med.  
 
Jag har tittat lite närmare på fotografens namn och förnamnet börjar på E, således E.Larsson, Rättvik.
 
Mvh//Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna