ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blekingebild?  (läst 1118 gånger)

2000-12-14, 15:05
läst 1118 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Min mor var född på Almö, Förkärla sn. Bland hennes efterlämnade kort finns detta.
Kan man med hjälp av kläderna tidsbestämma bilden?
Jag tror den föreställer hennes farfars hem, Björket (Almö 37, 1/4 mt frälse, Förkärla sn)

.
(Hennes farfar var Olaus Månsson (1845-1928)). Det man ser till höger bakom huset skulle i så fall vara havet, Slätthammerviken(?) och till vänster om huset, stranden som kröker av. Min lokalkännedom är inte total utan grundar sig mycket på muntlig tradition.
Finns det någon som vet mer?
(För tidsbestämmning kanske det är viktigt att ange att kortet är ett s k privatvykort - obrukat - men med texten: BREFKORT (adressen anbringas å denna sida.) Grön text och en grön ram med dubbla posthorn som samanbindes med en skylt med SVERIGE på. Fyra adresslinjer finns också, den nedersta dubblerad med ett tjockt streck underst.)
Vänligen,
Olle Elm

2000-12-14, 19:29
Svar #1

Kjell Öhman (Kjell)

Hej Olle!
Jag är inget expert på klädselförhållanden, men jag gissar att bilden är tagen omkring 1905. Den bedömningen baserar jag på att jag har en nästan likadan bild från granngården på Jordö, som ligger alldeles intill Din gård på Almö. Den bilden är också gjord som ett brevkort, men i mitt fall har brevkortet avsänts och daterats till 1905. Uppställningen verkar vara ungefär likadan och kläderna också. Det är väl inte otroligt, kanske tom troligt, att en fotograf gick omkring i bygden och fotograferade folk

2000-12-14, 21:31
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Gården finns inte med i Gods o Gårdar eller Sveriges begyggelse? Många byggnader kan finnas kvar på 1930-1940-talet och gå att identifiera.
Är det ett brevkort bör det väl visa de som bor på gården och inte några besökande. Titta i husförhör eller mantalslängd vilka som bor där under den troliga tidsperioden.
Det verkar vara plåttak. Är det vanligt i Blekinge. Varför 3 skorstenar? Är det för att få eldstad i gavelrummen på övervåningen. Huset verkar möjligen vara tillbyggt till höger om dörren?
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-15, 18:30
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Kjell och Torbjörn för era svar. Dessutom har jag fått bou ovan under Sveriges dödbok (av Annika Otfors) för den som står som Husägare i hfl, nämligen min mff Olaus Månsson. Möjligheten att reda ut vilka som finns med på kortet ökar.
Kjell, jag antar att Du har rätt - så måste det nog gått till - att någon gick omkring och fotograferade och så fick man beställa ... synnerligen intressant att Du hade ett liknande från Jordö!
Torbjörn, bra id? med Sveriges bebyggelse - varför tänkte jag inte på det? - jag som själv äger ett par stycken, men från andra landskap. Jag vet dock att huset står kvar, men är troligtvis förändrat. Olaus Månssons son Johan i Björket bodde där när jag var barn på 50-talet. Numera är det sålt utom börd till sommarstuga tror jag ...
Vänligen,
Olle Elm

2000-12-15, 23:03
Svar #4

Fredrik Blomquist

Hej
Kjells datering stämmer ganska väl, troligen är bilden tagen 1900-1910, troligen runt 1905. Vykortsformatet på bilderna blev vanliga omkring 1900 när amatörkamrorna blev vanligare.
 
M.v.h. Fredrik

2013-05-24, 17:37
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Det har ju gått några år ..och kanske kan vi liva upp denna bild.
Är det någon som har Sveriges bebyggelse för Almö, Förkärla socken?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna