ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biesk in Vikingstad Parish, Östergötland  (läst 1392 gånger)

2001-05-19, 15:44
läst 1392 gånger

Susan Thompson

I would like to know more about the surname Biesk or Biesch in Vikingstad.  My ancestor Samuel Biesk lived in Lilla Harg in the mid-1700's.  I found two other Biesk's in St. Harg in the same time period--Peter and Daniel.  It is possible they were related.  Is this a Swedish name? If so, does the name have a meaning in English? Thank you,  Susan

2001-05-19, 18:14
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Susan,
the name is Busk, sometimes spelled Busch. Samuel, Peter and Daniel were brothers and sons of Petter Hansson Busk, who died 19 April 1771 in Stora Harg (he was b. in Vikingstad's parish 21 June 1700, son of Hans Busk, corporal), leaving after him the widow, Christina Johansdotter, and 9 children: the sons Hans, Samuel, Erik, Jacob, Daniel,  Gabriel and the already deceased son Johannes' son Petter Jacob, and the daughters Anna Christina Persdotter (already widowed) and Maria Catharina, m. to Petter Hultsten.

2001-05-22, 00:56
Svar #2

Susan Thompson

Bo,  Thank you so much for the information.  I have been studying the Vikingstad parish records, but had a difficult time reading the old handwriting.  Is the name Busk,then, a military name?  My connection with Samuel Busk is through his son Per Samuelsson of Lilla Harg and Per's daughter Maria who married Johannes Nilsson of Gunnorp.  Johannes and Maria's son Lars Ludvig was my great grandfather (mormors far).

2008-01-20, 10:39
Svar #3

Utloggad Bo Hultsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 20:27
    • Visa profil
Bo,
Först nyligen såg jag ditt inlägg om familjen Busk. Maria Catharinas son Petter Hultsten är min morfars farfars far. Jag har än så länge bara forskat i kyrkoböckerna efter mina anor, vilket gör att jag inte kommit längre än till Petter eftersom han i födelseboken anges som oäkta son till Maja Cajsa Busk (Vikingstad C:2 Födde 1721 - 1787 sid 234 (Genline)). Har du några upplysningar om vem som var hans far eller var man kan söka efter honom?

2008-01-20, 19:36
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
I födelseboken (Vikingstad C:2, s. 233) anges som fader till Maria Catharina Busks uä son Peter Johan, född 1767 21/11 i Nybble eller Stora Harg (trol. det senare; Vikingstad A I:1, s. 210 resp. 227) betjänten Johan Saxholm på Nybble. Denne var enl. sist anf. källställe född 1741, men är struken på platsen utan hänvisning.

2008-01-20, 21:55
Svar #5

Utloggad Bo Hultsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 20:27
    • Visa profil
Tack Bo!
 
Texten i födelseboken är ju inte lättläst för orutinerade ögon så det hade jag missat. Är det en vanlig sedvänja under 1700-talet för oäkta barn att ta ett släktnamn som man inte har någon anknytning till?
 
Hälsningar, Bo Hultsten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna