ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klenfeldt and Silfvertelning--Soldier names?  (läst 2152 gånger)

2002-05-03, 03:00
läst 2152 gånger

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I've come across the names Klenfeldt and Silfvertelning in my family tree.  Can someone tell me if these are soldier names?  What do they mean in Swedish.  I think klen means weak and Silfver is silver in English, but I can't make anything of the rest of these names.
 
Thank you.

2002-05-03, 07:43
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
feldt = field
telning = sapling, offspring

2002-05-03, 13:56
Svar #2

Krister Wedholm

You are right that klen means weak, but it can also be derived from the German klein, which means small.

2002-05-03, 16:53
Svar #3

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Thank you Bo and Krister.  Do you think these are family names or soldier names?

2002-05-03, 19:38
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:12
    • Visa profil
Hello Nancy
I saw the question about Silfwertelning I don?t know anything about the name I have look into a record of marrige for a parish called Tösse in Sweden I shall give you the names
Greta Silvertelning came from a place called Torpane in Tösse she married 8 of May 1739 a man called Cnut Höökenberg.
Margareta Silvertelning was a widdow she married a man called Gustav Allstre?n  on the 30 of December 1770.
Beata Silfwertelning married 7 of October 1746 Peter Billman.
Oluf Silfwertelning married Margareta Solton 18 of October 1708.
Helena Silfwertelning married Peter Ekedahl on the 5 of October 1723.
 
All this people lived in Tösse parish.

2002-05-03, 21:44
Svar #5

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Thank you Ulla!
 
Oluf Silfvertelning and Margareta Solton are my family members. My records show that they were married in Tösse.  Margareta is from Arvika, Värmlands län, and Oluf is from Tydje, Älvsborgs län.
 
Margareta Silfvertelning may be their granddaughter.
 
Best regards,
 
Nancy

2002-05-03, 22:27
Svar #6

Eva Jacobsson

Hello Nancy!
I saw the question about Silfvertelning. Margareta
is my relative.It was nice to hear from a relative.Here are some information concerning your
question.
Oluff Silvertelning Tydje sn född 1680
 
--------------------------------------------------------------------------------
Anbytarforum: Landskap: Dalsland: Efterlysningar: Oluff Silvertelning Tydje sn född 1680  
--------------------------------------------------------------------------------
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Åsa Björklund - tisdag den 26 dec 2000 kl. 15.32:  [Ändra]  
 
Oluff Silvertelning *1680 och +1762 var gift med Margareta Solton *1682 och + 1762.Tydje sn i Dalsland  
Vem var Oluffs föräldrar? Finns det en koppling till Olof Silverlood? Enligt släkttradition skall det vara någon som gifte ner sig och därför inte fick heta Silverlood utan fick kalla sig Silvertelning. Skröna eller känner någon till fakta.  
Fältväbel Brynthe Silvertelning (Sölfrtelning)vars son Gabriel +1700 i Tösse, kan han vara son till Olov Silverloods bror som blev adlad Sölfertelning och det är den blodslinjen det hela handlar om??  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bodil Westberg (Bodil) - tisdag den 26 dec 2000 kl. 16.11:  [Ändra]  
 
Hej Åsa  
Har du mer om denna släkt?  
Jag har en Maria Margareta dotter till Holtsfursten Brynthe Silvertelning bland mina anor.  
Hälsningar Bodil  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Lena Thelin - tisdag den 26 dec 2000 kl. 17.02:  [Ändra]  
 
Hej,  
 
När jag kontrollerade Silvertelning på DISBYT fick jag fram dessa namn. Tyvärr är det så att man inte kan kontrollera vilka som lämnat in dessa Silvertelningar så jag föreslår att du kontaktar info@dis-syd.m.se och fråga efter xr003 och n04591. Dom kan kanske hjälpa dig med att få fram material.  
 
mvh  
Lena  
 
Anna Silvertelning Ånimskog Älvsborgs län d 1748  
August Silvertelning Färgelanda Älvsborgs län d 1858  
August Silvertelning Tydje Älvsborgs län f 1826  
Jonas Silvertelning Tösse Älvsborgs län f 1752 Kristina Silvertelning Färgelanda Älvsborgs län 1847  
Kristina Silvertelning Tydje Älvsborgs län f 1823 d 1760  
Niklas Silvertelning Färgelanda Älvsborgs län d 1899  
Niklas Silvertelning Tydje Älvsborgs län f 1821 Olof Silvertelning Tydje Älvsborgs län d 1762 Olof Fredrik Silvertelning Färgelanda Älvsborgs län d 1855  
Olof Fredrik Silvertelning Tydje Älvsborgs län f 1797  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Lena Thelin - tisdag den 26 dec 2000 kl. 17.11:  [Ändra]  
 
Hej igen,  
 
När jag kontrollerade Solton på DISBYT hitta de jag en massa saker och även en webb-adress till Stellan Rasmusson, om du nu inte kände till honom, http://home4.swipnet.se/~w-46318/pucko/pucko.html . Där hittade jag din Oluff och han ska ha varit son till Brynthe. Det är bara att gå dit och titta.  
 
mvh  
 
Lena  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Best regards from Eva

2002-05-03, 22:38
Svar #7

Eva Jacobsson

Hello Nancy!
Here comes more information from me:
Av Per Skjöldebrand - onsdag den 21 nov 2001 kl. 10.43:  [Ändra]  
 
Hej Eva!  
Jag hajjade till när jag såg ditt inlägg. Namnet är förvillande likt Solthow (Solton). Eftersom det ligger under Dalsland så stämmer det också bra. Sholtow vet jag inget om men lite om Solthow vet jag och många andra.  
 
Med vänliga hälsningar  
Per  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Eva Jacobsson - onsdag den 21 nov 2001 kl. 20.02:  [Ändra]  
 
Hej Per !  
Tack för ditt svar. Det är faktiskt så att den släkt jag vill veta något om är Solthow (Solton).  
Skulle vara väldigt roligt om du ville maila mig  
om detta. Kanske jag har något jag kan delge dig.  
Tack på förhand !  
MVH/Eva  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Per Skjöldebrand - onsdag den 21 nov 2001 kl. 23.13:  [Ändra]  
 
Hej Eva!  
Kul för mig att det var med namnen som jag misstänkte.  
Georg Solton f. 1636 är min mfffffmmff.  
Det vore roligt att veta din koppling och mer om dina uppgifter.  
Släkten förefaller vara väl utredd vilket bl.a visas i utredningen i Svenska Antavlor 4:5 och på minst två platser på Internet.  
Informationscentrum i Mellerud. Sök i efternamnsindex:  
http://www.mellerud.net/Genealogi/9999-99.htm  
Stellan Rasmussons hemsida. Sök i efternamnsindex:  
http://home4.swipnet.se/~w-46318/pucko/tjocka.html  
Mina egna uppgifter bygger i stora drag på dessa.  
Och min släkt finns på:  
http://hem.fyristorg.com/skjoldebrand/start.htm  
 
God lycka och hör gärna av dig!  
Hälsningar  
Per  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Good Luck!
Eva

2002-05-03, 22:53
Svar #8

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Thank you Eva; it's nice to know we are related!
 
Although my roots are all in Sweden (grandparents on my mother's side and great grandparents on my father's side), I only know a few phrases in the language. Could you possibly give me a short summary of this information in English.
 
Best regards,
 
Nancy

2002-05-03, 23:56
Svar #9

Eva Jacobsson

Nancy!
Solton=Solthow
http://hem.fyristorg.com/skjoldebrand/start.htm  
Stellan Rasmussons hemsida. Search Surnamesindex:  
http://home4.swipnet.se/~w-46318/pucko/tjocka.html  
Here are some very good sites you can try.I wish
you luck!
Captain Georg Solton was father to Margareta
Solton. Georg was born 1636 and Margareta was born
1682 and died 1762 in Tydje,Dalsland,Älvsborgs län
I will try to give you more information later if I
?can. Best wishes from Eva.

2002-05-06, 22:30
Svar #10

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Thanks Eva!
 
I've been exploring the sites you recommended.  They are a great resource.
 
Best,
Nancy

2002-05-06, 23:26
Svar #11

Eva Jacobsson

Hello Nancy!
My information today for you,is my GFGFGF Hans Johansson Sultan d.1831 in Väne-Åsaka.
 
Best regards
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna