ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilla Mellosa  (läst 501 gånger)

1999-11-23, 03:31
läst 501 gånger

Jean Bakos

I am trying to find Lilla Mellosa, listed in our family bible as the birth place of my Grandgather. I cant find it on any maps of Sweden. Possibly this is a parish? Is a parish part of a town or county? I am also looking for information on St. Malen, my Grandmothers birth place.

1999-11-23, 07:35
Svar #1

John Sidén

Hello Jean!
 
Lilla Mellösa is now called (only) Mellösa and it is a parish not far from the town Flen in the middle of the province Södermanland (west from Stockholm). Your Grandmother's birth place is probably Stora Malm, a parish not far from Mellösa, near the town Katrineholm.  
I hope You can find these places on a map of Sweden.
/John Sidén  
 Mantorp  Östergötland

1999-11-24, 00:06
Svar #2

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
John Sidén. Angående Lilla Mellösa kan jag nämna att det även finns ett både Stora och Lilla Mellösa i Stockholmstrakten närmare bestämt i Vallentuna. Jag letar själv en person som är född 1715 i L:a Mellösa men har ej lyckats med att finna honom. Hans förnamn är Daniel.

1999-11-24, 05:38
Svar #3

John Sidén

Hej Åke!
Jag vet att det finns gårdar i Vallentuna som heter Lilla och Stora Mellösa men jag uppfattade Jean's fråga som om den handlade om en församling (vilket jag fortfarande tror) och eftersom jag har bott i Södermanland vet jag var (Lilla) Mellösa församling ligger.
Med vänlig hälsning
John i Veta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna