ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Åkerberg (Ersson) född, born 1860  (läst 374 gånger)

2002-07-02, 13:17
läst 374 gånger

Birgitta Boris

I am trying to locate Johanna Akerberg (Ersson), born 26 October 1860 who, according to the churchrecords, emigrated to Northern America 12 June 1888. I can not find any information that confirms that she really did arrive in America. I have not been able to find her in the Social Security Death Index. She was not married when she left Sweden but if she married after that her name would be different in the records. I would be most grateful to find out what happened to her.
 
Söker uppgifter om mfmm Johanna Åkerberg (Ersson) född 1860-10-26 I Söderlöfsta, Alunda, utflyttad 1888-06-12 till Norra Amerika enl. HFL. Hon födde oäkta tvillingar 1885. Fadern till tvillingarna hette Johan Adolf Eriksson och gifte sig med en annan piga på gården. Fram till dess Johanna utflyttade finns inga uppgifter om att hon någonsin gifte sig. Har dock inte lyckats finna några uppgifter som bekräftar att hon verkligen anlände till Amerika.. I SSDI finns hon inte med vare sig under namnet Akerberg, Åkerberg (namet enl. Kyrkoböckerna) eller Ersson.(det namn jag funnit henne under hos mormonernas släktforskningscenter). Orsaken kan ju vara den att hon gifte sig efter det att hon flyttade och då fått ett helt annat efternamn.
 
Är det någon som har någon information ang. Detta?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta Boris

2004-01-18, 15:22
Svar #1

Chris Johanson

Enlig Emigranten så lämnar Johanna Åkerberg från Alunda förs. Göteborg den 29 Juni 1888. Destination Chicago.
Köllkod 36 210 22168
 
US Census 1930 visar en Anna Akerberg. ??
 
Regards Chris Johanson

2005-05-16, 17:20
Svar #2

Birgitta Boris

Hej Chris!
 
Tack för informationen. Det är mycket möjligt att hon fick namnet Anna i stället för Johanna. Den tanken föll mig inte in. Jag är mycket tacksam för den information du har tillhandahållit. Den gör det lite lättare för mig att söka vidare.
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta Boris

2005-05-18, 04:59
Svar #3

Chuck Maki

Hi Birgitta,
Do you know a town and state to which she emigrated?  Chicago is a big place with a lot of Swedish churches.  
I can check Swenson Swedish Immigation Center church  films for you next week if you have a place other than Chicago.  But if you know it is Chicago, then a street name will help to locate which church she might have used.
 
Chuck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna